Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Badania ruchu w Gryficach

Gryfice wymagają zmiany i rozbudowy wewnętrznego układu komunikacyjnego miasta a zwłaszcza budowy nowych przepraw mostowych - to główne wnioski z badań jakie na początku października 2014 r przeprowadził w tym mieście Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Artykuł z dnia: 2015-01-20 17:08

Gryfice położone są na przecięciu dwóch szlaków komunikacyjnych – dróg wojewódzkich nr 109 Trzebiatów-Płoty i 105 Kamień Pomorski-Rymań. Do miasta biegnie również z Wybrzeża Rewalskiego droga wojewódzka nr 110 oraz droga powiatowa z Golczewa. Badania ZZDW miały oszacować jakie jest obciążenie tych dróg ruchem tranzytowych oraz ocenić korzyści, jakie przyniosłaby miastu budowa obwodnicy.

Podobnie jak w badaniach przeprowadzonych wcześniej w Wałczu, chodziło o sprecyzowanie jaki odsetek ruchu miejskiego stanowią pojazdy lokalne, a jaki podmiejskie i jadące przez Gryfice tranzytem. Wyniki badań, które powinny zostać uzupełnione przez ponowny pomiar w sezonie letnim, wskazują, że zdecydowana większość pojazdów to samochody, których ruch powiązany jest z miastem czyli źródłowe, docelowe lub podmiejskie. Jednym z najsłabszych komunikacyjnie punktów jest jedyna przeprawa mostowa przez Regę w ciągu drogi wojewódzkiej nr 105, chociaż jak wynika z badań jest to miejsce obciążone głównie ruchem miejskim a nie tranzytowym.

Badania zostały przeprowadzone w październiku, który jest tzw. miesiącem reprezentatywnym, czyli takim, który daje wyniki podobne do przeprowadzanych przez cały rok i potem uśrednianych. W podobny sposób wybrano dzień i godziny pomiarów. Pojazdy były liczone na wszystkich wyjazdach z miasta oraz w czterech punktach w jego centrum.

Jak wynika z badań, w ciągu dwóch godzin pomiarowych, do Gryfic wjechało i wyjechało z miasta, blisko 3 tys. pojazdów. Najbardziej obciążonym kierunkiem była droga nr 109 w kierunku Płotów, z której skorzystało prawie 30% wszystkich objętych pomiarem pojazdów. Droga ta przejmowała również większość ruchu samochodów ciężkich, bo ponad 37 % z ogólnej liczby 86 wjeżdżających i wyjeżdzających z Gryfic ciężarówek. Droga w kierunku Płotów była również kierunkiem o wyraźnie najwyższym tranzycie, który jest nieco niższy niż tranzyt na wszystkich pozostałych kierunkach.
Drugi kierunek obciążony największym ruchem to wylot tej samej DW nr 109, ale na Trzebiatów. Pojazdy, które tędy przejeżdżały stanowiły 22% wszystkich, które wjeżdżały i wyjeżdżały z miasta. Większość tych pojazdów stanowiły pojazdy podmiejskie. Zanotowano tu również bardzo niski procent samochodów ciężarowych - zaledwie 4,1 %. Droga Płoty-Trzebiatów to również droga o największym udziale ruchu tranzytowego, wynoszącym na obu wylotach z Gryfic powyżej 30 % całego ruchu tranzytowego, który przetacza się przez miasto.

Drugą istotną dla miasta relacją tranzytową był kierunek Płoty (DW 109) - Cerkwica (DW 110), chociaż samochodów jadących tędy tranzytem było o połowę mniej niż na drodze Płoty-Trzebiatów (DW 109). Ciekawostką jest również niemal całkowity brak ruchu tranzytowego między Kamieniem Pomorskim a Rymaniem czyli w ciągu drogi wojewódzkiej nr 105. Gryfice wyraźnie dzielą tę drogę na dwa bardzo różniące się odcinki – Rymań-Gryfice, który mógłby być drogą powiatową i odcinek Gryfice-Kamień Pom. o wyraźnym znaczeniu gospodarczym.

Na wspomnianym odcinku DW nr 105 Rymań- Gryfice odnotowano podczas badań najmniejszy ruch spośród wszystkich wylotówek z Gryfic, porównywalny do drogi powiatowej na Golczewo. W przypadku tych dwóch dróg było to odpowiednio 9,8% i 7,6%. Droga na Rymań była również najsłabiej obciążona ruchem samochodów ciężkich. Ich liczba była 5-krotnie mniejsza niż na drodze nr 109 w kierunku Płotów. Droga 105 do Rymania i powiatowa na Golczewo miały jeszcze jeden wspólny punkt. Ponad 50% ruchu na tych drogach stanowiły samochody miejscowe – źródłowe i docelowe. W kierunku Rymania poruszało się również najmniej z ogólnej liczby pojazdów tranzytowych - niecałe 23 %.

Budowa obwodnic wiąże się przede wszystkim z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego poza obręb miast. Tymczasem w przypadku Gryfic samochody przejeżdżające przez to miasto tranzytem stanowiły 30,2 % zarejestrowanych pojazdów. Najwięcej, bo blisko połowa, a dokładnie 46,7 % były to samochody miejscowe - docelowe i źródłowe. Samochody podmiejskie stanowiły 23,1 % pojazdów zarejestrowanych na drogach wojewódzkich w obrębie miasta.

Symulacje ruchu na koncepcyjnych odcinkach obwodnicy pokazują różne znaczenie tych odcinków. Budowa odcinka południowego pomiędzy wychodzącą na Płoty DW 109 a DW 105 biegnącą do Kamienia Pomorskiego powinna spowodować znaczący, blisko 54 procentowy spadek Średniego Dobowego Ruchu (SDR) na ul. Kamieńskiej. Przy czym trzeba pamiętać, że w miejscu tym ruch wcale nie jest wysoki i wynosi około 5630 pojazdów na dobę. Gdyby wszystkie pojazdy jadące tranzytem między Kamieniem Pomorskim a Płotami oraz 30% pojazdów miejscowych korzystało z obwodnicy, to ruch na tym odcinku obwodnicy wyniósłby około 2900 pojazdów na dobę.

Zachodni odcinek obwodnicy między DW 105 i DW 110 odciążyłby ulicę Kościuszki, gdzie przebiega dziś DW 109. SDR na ul. Kościuszki wynosił podczas ostatnich badań 9670 pojazdów, ale budowa obwodnicy zmniejszyłaby go tylko o 30% do 6700 pojazdów na dobę.
Trudno w tym przypadku przewidzieć jaka część pojazdów jadących tranzytem kierowałaby się wg wskazań drogowskazów, a jaka wybierałaby starą i krótszą w tym wypadku trasę. Podobnie wygląda sytuacja z pojazdami miejscowymi. SDR na drugim odcinku obwodnicy osiągnąłby podobną liczbę pojazdów jak na pierwszym.

Na północy obwodnica mogłaby połączyć DW 110 i DW 109 czyli ul. Piłsudskiego, gdzie SDR jest bardzo wysoki i wynosi 11200 pojazdów. Ponieważ 87 % z tej liczby to pojazdy miejscowe, po wybudowaniu obwodnicy ruch mógłby spaść do 8000, ale tylko przy założeniu, że 30% pojazdów miejscowych - docelowych i źródłowych będzie wybierało nową trasę. Gdyby powstał tylko ten odcinek obwodnicy, przejęłaby ona ruch tranzytowy między Trzebiatowem a Cerkwicą. Ruch na dotychczasowych drogach zmniejszyłby się zaledwie o 1,1% a z obwodnicy korzystałoby zaledwie 300 pojazdów na dobę. Natomiast obciążenie tego odcinka w przypadku wybudowania pełnej obwodnicy wzrosłoby 10-krotnie!

Nieopłacalna wydaje się budowa ostatniego (czwartego) odcinka obwodnicy - miedzy drogą nr 109 na Trzebiatów i 105 w kierunku Rymania. Dodatkowa przeprawa przez Regę w tym miejscu, niewiele odciąży miasto (ruch zewnętrzny w tym miejscu jest niewielki). Natomiast obciążenie ruchem miejskim jest największe w Gryficach – na ul. Nadrzecznej SDR wynosi 12 900 pojazdów, jednak 95.8 % z tej liczby to pojazdy miejscowe. Budowa tego odcinka spowodowałaby spadek ruchu na ul. Nadrzecznej zaledwie o 2,3% do 11700 pojazdów. Na samej obwodnicy ruch w tym miejscu wynosiłby około 500 pojazdów na dobę. Tym samym budowa takiego odcinka nie miałaby większego uzasadnienia.

Wyniki badań powinny być przede wszystkim sygnałem dla władz miasta, że należy planować, rozbudowywać i modernizować system komunikacyjny wewnątrz Gryfic, gdyż ewentualne obwodnice nie wpłyną znacząco na jakość życia mieszkańców miasta.
Największe zatory i problemy komunikacyjne występują w Gryficach na ulicach Kościuszki (DW 109) i Nadrzecznej (DW 105), ale ponieważ ruch ten nie ma charakteru tranzytowego, obwodnice go nie rozwiążą.

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl