Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Spory związane z przebiegiem trzeciej części obwodnicy Trzebiatowa opóźniają prace projektowe

Ostateczny przebieg trzeciej części obwodnicy Trzebiatowa nadal nie jest ustalony. Prace projektowe zostały wstrzymane, gdyż ZZDW czeka na decyzję Ministerstwa Obrony Narodowej.

Artykuł z dnia: 2015-09-24 14:15

Brakujący odcinek obwodnicy Trzebiatowa łączący drogi nr 102 i 103 znalazł się na liście projektów, które mogą być realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20. Wstępnie założono, że droga będzie przebiegać zgodnie z przedstawionym przez miasto „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Trzebiatowa”. Przebieg taki brano też pod uwagę projektując i realizując za blisko 31 milionów złotych dwa pierwsze odcinki obwodnicy. Trzeci miał je spinać niespełna 1,5 - kilometrową klamrą, poprowadzoną poza linią zabudowy na podmokłych rozlewiskach rzeki Regi. Droga przecinałaby również poniemieckie, zaniedbane dziś tereny parkowe Przedmieścia Gryfickiego.

I właśnie ten przebieg oprotestowało założone w Trzebiatowie Stowarzyszenie "Królewski Gaj". Zakwestionowano rozdzielenie drogą terenów zielonych Trzebiatowa i nadmierne jej zbliżenie do studni głębinowych, z których miasto czerpie wodę. Zaproponowany przez Stowarzyszenie przebieg omija co prawda park, ale wchodzi na tereny należące do wojska.


Teraz nowy przebieg drogi zależy od zgody Ministerstwa Obrony Narodowej na przejęcie przez samorząd województwa zachodniopomorskiego niespełna dwóch hektarów ziemi potrzebnych do realizacji inwestycji. Negocjacje w tej sprawie trwają od początku maja, jak dotąd bezskutecznie, chociaż wojsko zyskałoby na takim przebiegu drogi swobodny dojazd do swoich terenów. Dodatkowo ZZDW zadeklarował budowę ciągu pieszego o parametrach umożliwiające bezpieczne poruszanie się pieszych kolumn wojskowych. Obecnie cały ruch kołowy w tym również ruch pojazdów wojskowych odbywa się przez zabytkowe centrum Trzebiatowa.

Wiosną ZZDW wyłonił w przetargu wykonawcę projektu, ale prace zostały zawieszone do czasu ustalenia ze wszystkimi zainteresowanymi stronami nowego przebiegu drogi. Prace projektowe przy tego typu zadaniach, wymagających wielu uzgodnień i pozwoleń trwają około dwóch lat. Wszystkie pozostałe projekty drogowe, które mają być realizowane w ramach RPO na lata 2014-20 są już zaawansowane bądź ukończone. W tej chwili ogłaszane są już pierwsze przetargi na realizację inwestycji z tej puli projektów.

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl