Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Raport o bezpieczeństwie na drogach wojewódzkich w 2015 r.

Na drogach wojewódzkich w zachodniopomorskim w minionym roku wydarzyło się 220 wypadków drogowych, w których zginęło 41 osób, a rannych zostało 294.  To piąty rok z kolei, gdy liczba wypadków niemal nie ulega zmianie. ZZDW w specjalnym raporcie jak co roku podsumował stan bezpieczeństwa na drogach wojewódzkich.

Artykuł z dnia: 2016-01-27 15:38

W ciągu ostatnich 18-lat liczba wypadków na drogach wojewódzkich w zachodniopomorskim systematycznie spadała. Porównując dane z 1997 roku, który można nazwać krytycznym, bo wydarzyło się wówczas aż 458 wypadków, liczba wypadków spadła o 52 %, przy jednoczesnym wzroście ruchu drogowego sięgającym 78 %. Średni dobowy ruch pojazdów na naszych drogach wynosił wtedy 1525 pojazdów, dziś jest ich 2711.


Z pewnością zastanawiającym zjawiskiem jest obserwowane od 5-u lat zatrzymanie tendencji spadkowej.  Ostatnie lata to niemal taka sama liczba wypadków na naszych drogach wojewódzkich - od 215 do 222,  pomimo stale prowadzonych działań, zmierzających do poprawy bezpieczeństwa, między innymi tworzenia mniej kolizyjnych skrzyżowań typu rondo, wycinek drzew czy poszerzeń jezdni. Na podstawie informacji przekazywanych przez policję, na naszych drogach wojewódzkich nie ma jednak stałych „czarnych punktów”, które należałoby dodatkowo oznakować np. ograniczeniem prędkości. Zdarzenia tego typu są rozproszone i dochodzi do nich w bardzo różnych miejscach.

Większość wypadków, bo 146 wydarzyła się w minionym roku na terenie niezabudowanym.  Tego typu wypadki, gdzie pojazdy rozwijają większą niż w terenie zabudowanym prędkość, mają znacznie wyższą ciężkość, czyli liczbę ofiar śmiertelnych przypadającą na 100 wypadków. Wskaźnik ciężkości wypadków dla Polski wynosi 10,4, natomiast dla zachodniopomorskich dróg wojewódzkich jest znacznie wyższy i w minionym roku wyniósł 18,6. Ciężkość wypadków jest zawsze pochodną prędkości, a tę rozwijamy właśnie poza obszarami zabudowanymi. Podwyższone statystyki mogą wynikać z charakterystyki regionu, który nie jest tak mocno zurbanizowany jak południe Polski, gdzie drogi wojewódzkie przebiegają praktycznie przez łączące się ze sobą miejscowości.

Najwięcej ciężkich wypadków na drogach zachodniopomorskich stanowiły w minionym roku zderzenia pojazdów (około 45%), na drugim miejscu były to uderzenia w drzewo, a na trzecim - potrącenia pieszych. W zachodniopomorskim przy  drogach wojewódzkich nadal rośnie dużo drzew, które są usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami w trakcie prowadzonych przebudów. Trzeba jednak pamiętać, że drzewa stanowią psychologiczną barierę dla kierowców, którzy przy takiej drodze nie rozwijają zbyt dużych prędkości. Dlatego paradoksalnie usunięcie drzew może prowadzić do zwiększenia liczby wypadków o innym charakterze, np. zderzeń czołowych pojazdów.

Wszystkie prowadzone od kilku lat przebudowy dróg wojewódzkich zakładają budowę na terenach zabudowanych chodników, ciągów pieszo-rowerowych i azyli dla pieszych. Te działania mogą mieć wpływ na ogólne liczby. Na przestrzeni ostatnich 15-u lat liczba wypadków z udziałem pieszych zmniejszyła się niemal dwukrotnie. Piesi giną jednak nadal na odcinkach szlakowych, gdzie w teorii nie powinni się w ogóle pojawiać. Zatrzymanie tendencji spadkowej w liczbie wypadków drogowych widać również w przypadku potrąceń pieszych. Od 2009 r. liczba wypadków z ich udziałem również przestała systematycznie spadać. W minionym roku było 38 tego typu zdarzeń, z czego 14 w terenie niezabudowanym. Warto zwrócić uwagę, że tylu samo pieszych zostało potrąconych w terenie niezbudowanym w 2007 roku. Potem ofiar było mniej, mimo, że nie obowiązywały zaostrzone przepisy o obowiązku noszenia odblasków. Przypomnijmy, że ustawa o zmianie ustawy „ Prawo o ruchu drogowym” weszła w życie 30 sierpnia minionego roku i nowe przepisy powinny mieć wpływ na liczbę potrąceń pieszych.

Najwięcej wypadków (26) zdarzyło się w minionym roku na drodze wojewódzkiej nr 102. To jedna z najważniejszych i jedna z najdłuższych dróg wojewódzkich na Pomorzu Zachodnim (prawie 95 km), która łączy dwa największe miasta uzdrowiskowe i wypoczynkowe – Międzyzdroje i Kołobrzeg. W sezonie letnim jest to również najbardziej zatłoczona droga wojewódzka, co z pewnością ma wpływ na zwiększoną liczbę wypadków. Dodajmy jeszcze, że do tej pory najwięcej wypadków występowało w sezonie letnim, co jest zjawiskiem typowym dla ogółu dróg publicznych w Polsce. Tymczasem w minionym roku najbardziej niebezpiecznym miesiącem okazał się w zachodniopomorskim grudzień, na który przypadło 30 wypadków.

Z dotychczasowych analiz wynika, że większość dróg wojewódzkich charakteryzuje się zmiennością wypadkowości w kolejnych latach, nie ma więc szczególnych miejsc wymagających natychmiastowej interwencji, ale kolejne przebudowy powinny uwzględniać dane dotyczące wypadków. Chodzi głównie o wycinki drzew i budowę elementów spowalniających ruch. Przypomnijmy, że od 14 lat ZZDW ma specjalnie wydzielony budżet na zadania z zakresu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (BRD). Program zakłada budowy chodników, zatok autobusowych i ciągów pieszo-rowerowych. Większość zadań dofinansowują gminy.

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl