Trwają przetargi na dokumentacje projektowe zadań, które mają szanse na realizację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WZ na lata 2014-2020. Będą to tak zwane inwestycje rezerwowe, które będą mogły być realizowane w przypadku nadwyżki finansowej albo niemożności przeprowadzenia inwestycji, które znajdują się w planie podstawowym. W rezerwie znajdzie się 8 opracowań.
Wydział Planowania ZZDW wytypował do wykonania dokumentacji dwa odcinki drogi nr 102: Lędzin – Zapolice - Trzebiatów i Trzebiatów – Kołobrzeg, również dwa odcinki drogi nr 151 Recz-Choszczno i Płotno-Pełczyce, odcinek Starogard - Świdwin na drodze nr 152, odcinek Kołobrzeg-Białogard na drodze nr 163 i Darłowo-granica województwa na drodze nr 203.
Wybór projektów związany jest przede wszystkim z ważnością dróg i ich stanem technicznym, np. nawierzchnia drogi nr 102 na odcinku Lędzin-Zapolice znajduje się w ostatnim stadium żywotności. Zdaniem drogowców jeżeli nie zostanie tu przeprowadzony w najbliższym czasie remont, droga nie wytrzyma do roku 2020. Tym bardziej, że występuje tu duże natężenie ruchu - 3,5 tysiąca pojazdów na dobę, w tym 8% samochodów ciężkich, co jest liczbą powyżej średniej dla województwa.
Na trasie tej znajdują się bardzo niebezpieczne i długie przejścia prze 3 miejscowości: Rogozina, Konarzewo i Zapolice. Szczęśliwie rzadko dochodzi tu do wypadków, w ciągu ostatnich 8 lat, było tu 5 takich zdarzeń.
Zapolice
Początek planowanej przebudowy miałby miejsce na rondzie zbudowanym w 2011 r. w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 110 na odcinku Lędzin- Cerkwica. Zadanie było realizowane w ramach RPO WZ na lata 2007-2013.
Drugi objęty projektem odcinek drogi nr 102 to odcinek Trzebiatów – Kołobrzeg. Występuje tu również duże natężenie ruchu - blisko 4 tys. pojazdów na dobę. Odcinek jest także stosunkowo niebezpieczny – wydarzyło się tu 30 wypadków w ciągu ostatnich 8 lat.
Nawierzchnia bitumiczna jest na tym odcinku bardzo stara. Brak wybojów zawdzięcza wykonanemu w 2000 r. powierzchniowemu utrwaleniu. Konieczne jest jednak szybkie jej wzmocnienie, aby zapobiec zniszczeniu konstrukcji drogi.
Kolejne planowane przebudowy dotyczą drogi nr 151, która była częściowo przebudowywana w ramach RPO WZ 2007-14. W 2012 r. zakończyła się przebudowa odcinka Choszczno-Pełczyce. Nową nawierzchnię położono na długości 8,7 km między Choszcznem i Płotnem. Przebudowano wówczas 6 skrzyżowań i most na rzece Mała Ina.
Nowa inwestycja rozpoczynałaby się w miejscu zakończonej w 2012 r przebudowy odcinka Choszczno - Płotno.
Na zdjęciu poniżej widać różnicę w standardzie drogi przebudowanej i przeznaczonej do przebudowy. Jest to najbardziej niebezpieczny odcinek drogowy wśród naszych dróg wojewódzkich.
Drugi odcinek drogi nr 151, dla którego będzie robiona dokumentacja to odcinek Recz – Choszczno.
Kolejny projekt ma dotyczyć drogi nr 152. Na odcinku Starogard - Świdwin jej nawierzchnia ma bardzo niską nośność - w czterostopniowej skali 10-kilometrowy odcinek ma klasę D (stan awaryjny), a 2,5 km klasę C (wymaga remontu). Średni dobowy ruch pojazdów jest niższy od średniego dla województwa. Udział ciężarówek i autobusów wynosi 7,2% z tendencją do szybkiego wzrostu.
W 2015 r. Rejon Dróg w Białogardzie w ramach środków własnych, przebudował na rondo skrzyżowanie dróg wojewódzkich nr 148 i 152 w Starogardzie. Brana pod uwagę inwestycja rozpoczynałaby się na końcu tej przebudowy.
Na objętej projektem trasie, w ostatnich latach zostało również przebudowane przejście przez Rusinowo. Rejon Dróg w Białogardzie prowadził tę inwestycję etapami, kończąc ją w 2014 r. i ten odcinek byłby wyłączony z planowanej przebudowy. Droga w dobrym stanie jest również na krótkim odcinku za Klępczewem, który został odnowiony w 2009 r. Na pozostałych odcinkach jej nawierzchnia jest zniszczona.
Dodać należy, że droga Starogard - Świdwin jest przede wszystkim nienormatywna. Dużym zagrożeniem są również drzewa rosnące w koronie drogi. W ciągu ostatnich 8 lat wydarzyło się tu 8 wypadków, w tym 5 zderzeń pojazdów z drzewami.
Kolejny projekt dotyczy przebudowy drogi wojewódzkiej nr 163 na odcinku Kołobrzeg – Białogard.
Droga nr 163 łączy Kołobrzeg z Połczynem Zdrój, a dalej z Czaplinkiem i Wałczem. Jest to alternatywna trasa nad morze i w okresie letnim jest mocno obciążona ruchem, który przekracza 5 tys. pojazdów na dobę na odcinkach szlakowych i 10 tys. w miejscowościach.
W zakończonym RPO WZ na lata 2007-13 droga ta była przebudowywana ze wsparciem unijnym na trzech odcinkach. Za 6,7 mln zł przebudowano przejście przez Połczyn Zdrój.
Przebudowy kolejnych dwóch odcinków - 10-kilometrowego pomiędzy Czaplinkiem i Machlinami i 18-kilometrowego między Machlinami i Glinkami - zakończono w 2015 r.
Odcinek, który jest obecnie brany pod uwagę ma dość dobrą geometrię, ale nie wytrzymuje konstrukcyjnie dużych obciążeń. Wzmożony ruch, w tym ciężkich pojazdów, spowodował odkształcenia w postaci kolein. Konstrukcja tej drogi znajduje się w ostatniej fazie żywotności – istnieje dzięki wykonanym zabiegom zamknięć powierzchniowych.
Liczba wypadków na DW nr 163 w skali bezwzględnej jest bardzo wysoka – 57 w ciągu ostatnich 8 lat. Jednak w przeliczeniu na gęstość i 100 tys. pojazdów – jest to poziom średni. Koniec przebudowy miałby miejsce na bardzo obciążonym ruchem skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1058Z (ulicą Świdwińską) w Białogardzie.
Na stronie przetargowej ZZDW ogłoszono również przetarg na projekt przebudowy kolejnego odcinka drogi nr 203 - od Darłowa do granicy województwa.
Droga wojewódzka nr 203 jest najkrótszą drogą z Koszalina do Darłowa, dalej droga prowadzi do podsłupskiej Ustki. Droga jest latem trasą turystyczną, bardzo mocno obciążoną ruchem .
Do tej pory, w ramach RPO WZ na lata 2007-2014, udało się przebudować dwa odcinki : z Koszalina do Iwięcina i z Iwięcina do Dąbek.
W tym roku rozpocznie się III etap przebudowy tej trasy - z Dąbek do Darłowa. Ostatni odcinek, zarządzany przez ZZDW, który wymaga przebudowy to właśnie 26-kilometrowy odcinek z Darłowa do granicy województwa. Droga jest tu wąska i nie spełnia kryteriów drogi wojewódzkiej. W miejscowościach brak kanalizacji deszczowej i chodników, co z uwagi na duży ruch jest bardzo niebezpieczne.
Przypomnijmy, że w ramach RPO WZ na lata 2014-20 ma być realizowanych 16 zadań. W tej chwili trwają prace projektowe na 11 opracowań. Opóźniony jest jedynie projekt ostatniej części obwodnicy Trzebiatowa. W tym wypadku nie doszło jeszcze do ostatecznej ugody pomiędzy samorządem a wojskiem, które ma przekazać część swojego terenu pod planowaną obwodnicę.