Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Wypadki drogowe pod specjalnym nadzorem

ZZDW wraz z Rejonami Drogowymi utworzy w najbliższym czasie specjalny zespół, który będzie zajmował się analizą wypadków drogowych na zachodniopomorskich drogach wojewódzkich. Prace zespołu, który będzie oceniał na miejscu wypadku wpływ organizacji ruchu na zachowanie kierowcy, mają być uzupełnieniem danych jakie zbiera policja.

Artykuł z dnia: 2016-03-25 14:54

Przyczyny wypadków od lat są takie same – alkohol, brawura, nadmierna prędkość czyli niedostosowanie jej do warunków panujących na drodze. Drogowcy analizują jednak wypadki na drogach pod innym kątem – na ile organizacja ruchu, oznakowanie dróg, ich szerokość czy elementy zabezpieczające mają wpływ na zachowanie kierowców. Kiedy kierowcy przyspieszają, a kiedy zmuszeni są do ograniczenia prędkości? Wnioski z takich badań są nierzadko sprzeczne z ogólnie panującymi przekonaniami.

Jednym ze stereotypów jest nasz stosunek do drzew rosnących na poboczach. Aktualne przepisy pozwalają na ich wycięcie w czasie przebudów dróg i nie chodzi wyłącznie o względy bezpieczeństwa. Drzewa rosnące zbyt blisko skrajni drogi powodują rozsadzanie konstrukcji drogi przez rozrastające się bryły korzeniowe. Drugim problemem jaki stwarzają stare aleje, jest niemożność poszerzenia drogi kategorii wojewódzkiej do aktualnie wymaganych 7 metrów. Tymczasem na odcinkach, na których drzewa zostają wycięte wcale nie spada liczba wypadków, bo na odsłoniętej i poszerzonej drodze kierowcy rozwijają znacznie większą prędkość, a to przede wszystkim prędkość jest powiązana z ciężkością wypadków i śmiertelnością na drodze. Drogi poszerzane, muszą mieć zatem inne zabezpieczenia zmuszające kierowców do ograniczenia prędkości.

ZALEŻNOŚĆ MIĘDZY PRĘDKOŚCIĄ POJAZDU  A PRAWDOPODOBIEŃSTWEM ŚMIERCI PIESZEGO

Innym przykładem tego typu obserwacji prowadzonych przez drogowców jest sposób kształtowania widoczności na łukach drogi. Pierwotnie wycinano drzewa znajdujące się po wewnętrznej stronie łuków, tak by kierowcy widzieli zbliżające się z naprzeciwka pojazdy. Skutek był odwrotny do zamierzonego, gdyż większość kierowców dzięki lepszej widoczności przyspieszało i w niektórych przypadkach kończyło się to wypadnięciem pojazdu z drogi na łuku i uderzeniem w drzewo rosnące na jego zewnętrznej krawędzi.

Nie bez znaczenia jest pomysłowość i kreatywność polskich kierowców w …..omijaniu przepisów i przeszkód stawianych wyłącznie po to, by chronić życie. Znakomitym rozwiązaniem, które zabezpiecza mieszkańców terenów zabudowanych przed pojazdami jadącymi z nadmierną prędkością, jest zastosowanie na krótkich odcinkach, zwłaszcza przed wjazdem do takich miejscowości, nawierzchni o innej szorstkości, które zawsze wymuszają zdjęcie nogi z gazu. W ten sposób w minionym roku Rejon Dróg w Gryficach w ramach środków własnych przebudował wjazd do miejscowości Brojce w ciągu drogi wojewódzkiej nr 105. Rozwiązanie działa, ale z obserwacji drogowców wynika, że część kierowców zaczęła omijać przeszkodę wjeżdżając do miejscowości niedozwolonym lewym pasem. W takiej sytuacji jedynym działaniem mogą być surowe kary nakładane przez policję.

 

Co roku dane na temat wypadków przekazuje drogowcom policja. Na ich podstawie przeprowadzane są analizy wpływu przebudów i zmian wprowadzanych na drogach  na wypadkowość. Tworzony jest również swoisty ranking najbardziej niebezpiecznych odcinków dróg w województwie.

 

W tego rodzaju zestawieniach zwraca uwagę brak jakichkolwiek prawidłowości – odcinki najbardziej niebezpieczne to odcinki zarówno o dużym obciążeniu ruchem, jak i małym, przebudowane i jeszcze nie objęte robotami modernizacyjnymi, o dużym i małym ruchu turystycznym.  Zestawienia takie powinny stać się punktem wyjściowym do pogłębionych analiz bezpieczeństwa, zwłaszcza dla odcinków, które uległy przebudowom, tak jak drogi nr 107, 156, 144 i 125. Na tych drogach nadal występuje dość duża liczba wypadków . Wyraźna poprawa bezpieczeństwa nastąpiła natomiast na drodze nr 109, na której w 2008 r, w ramach Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT, dokonano przebudowy odcinka Brodniki-Lubin.

Skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 109 z drogą do miejscowości Lubin

Aby można było prowadzić wnikliwe analizy powstawania wypadków na drogach wojewódzkich, konieczne jest zbudowanie specjalnego systemu zbierania i analizowania danych o wypadkach. Sprawa jest na tyle ważna, że warto temu celowi poświecić znacznie więcej wysiłku i zbudować system skutecznej walki o każde życie i zdrowie użytkowników naszych dróg.

 

 

 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl