Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetargi na przebudowy trzech przepustów i na likwidację wiaduktu. W tym roku, w ramach budżetu własnego, ZZDW zaplanował łącznie przebudowy pięciu obiektów mostowych znajdujących się w ciągach dróg wojewódzkich.
Chodzi o przepusty w miejscowościach Chwiram w ciągu drogi wojewódzkiej nr 178 (gmina Wałcz), Chwarszczany w ciągu drogi wojewódzkiej nr 127 w powiecie myśliborskim i Mołstowo na granicy powiatów: powiat łobeski i powiat świdwiński w ciągu drogi nr 152.
Problemami technicznymi starych przepustów są przede wszystkim ich nieszczelności wynikające z pęknięć i przemieszczeń poszczególnych elementów. Nie bez znaczenia jest nierównomierne osiadanie gruntów oraz penetracja szczelin przez systemy korzeniowe drzew i krzewów. W ten sposób do przepustów przedostaje się grunt z nasypów, prowadząc jednocześnie do powstawania deformacji jezdni i poboczy.
Przepusty przewidziane w tym roku do przebudowy mają różne konstrukcje. W Mołstowie przepust ma konstrukcję żelbetową ramową.
W Chwarszczanach znajduje się przepust żelbetowy rurowy, który przewidziany jest do likwidacji. W jego miejscu ma powstać przepust z rur spiralnie karbowanych. Roboty budowlane powinny zostać zakończone do dnia 15 września tego roku.
W miejscowości Chwiram znajduje się przepust płytowy kamienny. Tu również po jego likwidacji powstanie przepust z rur spiralnie karbowanych. Koniec robót zaplanowano na 22 października.
Projekty rozbiórki starych i budowy nowych przepustów nie przewidują zamykania dróg. Roboty będą prowadzone połówkami jezdni przy ruchu wahadłowym i sterowaniu sygnalizacją świetlną. Dodatkowo prędkość będzie ograniczona do 40 km/h.
W tegorocznych planach ZZDW jest również rozbiórka 77-letniego wiaduktu drogowego nad torowiskiem nieczynnej linii kolejowej w miejscowości Stare Objezierze w powiecie gryfińskim. Wiadukt znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 125, która łączy przygraniczną wieś Bielinek z Cedynią i Moryniem oraz dalej z drogą krajową nr 31.W miejscu tym, pod drogą, ma powstać nowy tunel pieszo-rowerowy.
Obiekt powstał w 1939 roku jako konstrukcja trzyprzęsłowa, płytowa monolityczna, oparta na ceglanych filarach z betonową nadbudową. Nie nadaje się do remontu, przede wszystkim z powodu złego stanu technicznego oraz nienormatywnej szerokości obiektu, wynoszącej 5,8 m i jezdni o szerokości 4,5 m.
Dodajmy, że ZZDW zarządza ponad 1500 obiektami inżynierskimi, z czego 211 stanowią mosty.