Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Przygotowania do kolejnych inwestycji w ramach RPO WZ

Cztery nowe inwestycje drogowe zostały wpisane do Wieloletniej Prognozy Finansowej dla województwa zachodniopomorskiego. Radni podczas Sejmiku Wojewódzkiego zatwierdzili propozycje ZZDW i Zarządu Województwa. Przetargi będą ogłaszane po wejściu w życie nowych przepisów o zamówieniach publicznych. 

Artykuł z dnia: 2016-06-24 13:13

Cztery inwestycje, o których mowa, to przebudowy dwóch odcinków drogi wojewódzkiej nr 102 Międzywodzie-Dziwnów i Łukęcin-Rewal, a także odcinka drogi nr 142 Szczecin –Krzywnica oraz pierwszy etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 151 Świdwin- Łobez, obejmujący przebudowę mostu w Łobzie na Łożnicy. Jeśli wykonawców uda się wyłonić w tym roku, roboty rozpoczną się wiosną 2017 r. Przebudowa mostu w Łobzie ma szansę rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Droga nr 102 to jedna z dwóch ostatnich, obok słynnej „berlinki” czyli drogi nr 142, dróg wojewódzkich w naszym regionie, które powstały w czasie wojny i zostały wykonane z płyt betonowych. I to właśnie drogi wykonane w tej technologii stwarzają wiele problemów, co widać  na 3,9-kilometrowym odcinku Międzywodzie – Dziwnów.


Z upływem lat nieremontowane i wypełnione różnymi materiałami szczeliny dylatacyjne pomiędzy płytami, przestają spełniać swoją funkcję. Brak miejsca, które pozwalałoby rozszerzać się płytom, powoduje ich wypiętrzanie w miejscu styku. Drugim problemem jest zjawisko osłabienia nośności podłoża gruntowego. Pod drgającymi pod wpływem ruchu płytami, tworzą się miejsca rozpulchnionego gruntu, a nawet przestrzenie bez gruntu. To skutkuje pękaniem i zapadaniem się płyt. Hałas pochodzący z takiej drogi jest bardzo uciążliwy o czym mogli nie raz przekonać się turyści wypoczywający w sąsiedztwie drogi nr 102.
W Międzywodziu płyty betonowe zostaną usunięte, a w ich miejscu powstanie nowa, pełna konstrukcja drogi. Zgodnie z projektem w miejscowościach powstaną elementy spowalniające ruch, azyle dla pieszych, nowe zatoki autobusowe i ciągi pieszo-rowerowe.

Ciekawostką może być technologia, która zostanie zastosowana na odcinku szlakowym. To technologia, która w Polsce z uwagi na małą liczbę dróg betonowych, jest stosowana bardzo rzadko. Polega ona na zastosowaniu warstwy SAMI czyli elastycznej membrany, która oddziela warstwy podłoża od warstw wierzchnich.  Membrana taka tworzy wytrzymałe na ścinanie połączenie pomiędzy warstwą podbudowy i nakładką z mieszanki mineralno-asfaltowej, ochrania podbudowę przed dalszą degradacją (poprzez uszczelnienie) oraz tworzy elastyczne przykrycie spękań i szczelin.

Drugi, przewidziany do przebudowy odcinek drogi nr 102, Łukecin-Rewal ma około 15,4 km długości.  Nawierzchnia  ma  tu  liczne ubytki i odkształcenia. Jej szerokość waha się od 6-6,3 m, z wyjątkiem odcinka lotniskowego  między Łukęcinem a Pobierowem.

Na przebudowywanym odcinku znajduje się szereg miejscowości wypoczynkowych. Są to: Pobierowo, Pustkowo, Trzęsacz i Rewal. Na wszystkich wlotach do miejscowości zostaną zbudowane elementy spowalniające ruch. 

Dawny odcinek lotniskowy o długości 2,2 km ma dwa duże place manewrowe.  W trakcie przebudowy drogi, ich nawierzchnia zostanie odnowiona, wyznaczone zostaną również za pomocą oznakowania poziomego miejsca postojowe.

Koniec przebudowy przewidziano za Rewalem na rondzie będącym skrzyżowaniem dróg wojewódzkich  nr 102 i 110.

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 142 na odcinku Szczecin - Krzywnica będzie stanowiła drugi etap przebudowy tej drogi . W pierwszym etapie realizowanym w ramach RPO WZ na lata 2007-13 przebudowano 13-kilometrowy odcinek Krzywnica-Lisowo.
 

Nowa inwestycja będzie rozpoczynała się za zjazdem z drogi S3. Odcinek przewidziany do przebudowy ma 22 km długości.

Droga wojewódzka nr 142 ma łącznie blisko 41 km długości i łączy drogę ekspresową S3 z drogą krajową nr 20. Droga jest najbardziej wysuniętym na wschód zachodnim fragmentem "berlinki" czyli autostrady, której budowa rozpoczęła się przed II wojną światową. Droga miała wówczas połączyć Berlin ze znajdującym się na wschodnich rubieżach Rzeszy - Królewcem.

W trakcie przebudowy zostaną rozebrane dwa niespełniające żadnej funkcji  wiadukty oraz jedno nieczynne przęsło mostu, 18 innych obiektów inżynierskich zostanie wyremontowanych.
 


Wiadukt, który znajduje się na skrzyżowaniu DW nr 142 i drogi gminnej na Strumiany (przeznaczony do remontu).

Ostatnie, zatwierdzone przez radnych zadanie to pierwszy etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 151 na odcinku Świdwin – Łobez.  Na całym odcinku znajduje się 14 przepustów, które zostały zakwalifikowane do rozbiórki i budowy nowych konstrukcji, a także 3 mosty. Dwa z nich - w Słonowicach na Starej Redze i widoczny poniżej most w Łobzie na Łożnicy, zostaną rozebrane. W ich miejscu powstaną nowe obiekty. Przebudowa mostu w Łobzie powinna rozpocząć się jeszcze w tym  roku.

 

 

Wszystkie zadania będą realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020.

 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl