Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Pierwsze spotkanie Zespołu BRD

W ZZDW odbyło się pierwsze spotkanie Zespołu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, którego członkowie będą tworzyć nowy system oceny wypadków i zdarzeń drogowych. Informacje gromadzone przez Zespół będą brane pod uwagę przy tworzeniu nowych rozwiązań projektowych i zmian w organizacji ruchu na drogach wojewódzkich.

Artykuł z dnia: 2016-08-05 15:20

Od 14 lat w ZZDW wydzielony jest specjalny budżet na zadania poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego. Z pieniędzy tych współfinansowane są zwykle przebudowy przejść dla pieszych, budowy chodników i ciągów pieszo-rowerowych czy budowa sygnalizacji świetlnej. Działania takie z pewnością przynoszą korzyści, bo bezwzględna liczba wypadków z każdym rokiem nieznacznie spada, mimo wciąż rosnącego ruchu na polskich drogach. Zdaniem wielu drogowców, spadek ten jest jednak zbyt wolny, bo Polska pod względem liczby wypadków,  wciąż zajmuje jedno z pierwszych miejsc w Europie.

Zespół ma przede wszystkim udoskonalić pracę analityczną.  Od początku istnienia Zarządu czyli roku 1997, Wydział Planowania ZZDW zbiera dane o wypadkach i wykonuje zestawienia liczb, miejsc i rodzajów zdarzeń drogowych na drogach wojewódzkich. Dane do tych analiz przekazuje policja. Policja kładzie jednak nacisk na inne rzeczy niż drogowcy - ustala sprawcę, ofiary, dane techniczne samochodów, prędkość z jaką poruszały się pojazdy czy w końcu trzeźwość kierujących.

Drogowcy chcą jednak pójść dalej i próbować odpowiedzieć na pytanie czy istniejące oznakowanie i organizacja ruchu mogły mieć wpływ na decyzje kierowców na drodze,  czy można było wpłynąć na prędkość, zmieniając istniejące bądź stawiając dodatkowe oznakowanie, czy można byłoby ograniczyć ciężkość wypadków gdyby w danym miejscu znalazła się bariera energochłonna. Do tego potrzebna jest dokładna lokalizacja miejsc w jakich dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych, a te często ciężko ustalić na podstawie danych, jakie po tygodniach czy miesiącach spływają z komend policji. 

Głównym założeniem pracy nowego Zespołu BRD będzie więc ścisła współpraca z policją i oględziny miejsc wypadków w ciągu pierwszych kilku dni po zdarzeniu, gdy jeszcze ślady wypadku będą widoczne na drodze. Oceniane będzie oznakowanie, szerokość jezdni, stan nawierzchni, łuki drogi, zadrzewienie, widoczność. Z każdego miejsca, w którym doszło do wypadku bądź kolizji, będzie tworzona dokumentacja fotograficzna wraz z opisem. Uwagi będą zbierane, analizowane i traktowane jako wytyczne przy kolejnych projektach drogowych. Tam gdzie w ocenie drogomistrzów potrzebne będą natychmiastowe zmiany, będą one wprowadzane do istniejącego budżetu BRD.

Efekt takiego podejścia do zdarzeń drogowych powinien być widoczny w ciągu kilku najbliższych lat. Miarą będzie liczba wypadków, a przede wszystkim ofiar śmiertelnych na drogach wojewódzkich. Drogowcy mają nadzieję, że ich dodatkowa praca sprawi, że liczby te będą w widoczny sposób z każdym rokiem spadać.

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl