Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

W Łobzie powstanie nowy most w ciągu drogi wojewódzkiej nr 151

Do 29 września firmy mogą składać oferty w przetargu na rozbiórkę starego i budowę nowego mostu w Łobzie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 151.  Zadanie, które jest wpisane do Regionalnego Programu Operacyjnego WZ na lata 2014-20, będzie pierwszym etapem przebudowy DW nr 151 na odcinku Świdwin – Łobez.

 
Artykuł z dnia: 2016-09-04 14:17

Istniejący most został zbudowany przed 1939 r. jako konstrukcja żelbetowa, belkowo-płytowa. Most ma blisko 11 m długości i nieco ponad 7 m szerokości. Jezdnia ma na nim nienormatywną szerokość 5,8 m. Przyczółki mostu, na których wspierają się dźwigary, wykonane są jako pełnościenne betonowe konstrukcje. Te same dźwigary pełnią też rolę balustrad, wznoszących się po obu stronach jezdni.

Po jednej stronie mostu, na zewnątrz dźwigarów wykonany jest wąski chodnik dla pieszych, a za nim konstrukcja jazu .

 

Przebudowa obiektu obejmowała będzie również przebudowę jazu, który służy do piętrzenia wody na potrzeby małej elektrowni wodnej. Istniejąca konstrukcja jest jazem zastawkowym, składającym się z 4 stalowych zasuw poruszanych mechanizmami o napędzie ręcznym.


Zgodnie z projektem rozebrana zostanie część istniejącej, znajdującej się w złym stanie technicznym konstrukcji jazu - rozebrany i odbudowany zostanie przyczółek prawobrzeżny, a naprawiony lewobrzeżny, wykonana nowa żelbetowa płyta jazowa, filary oraz zamontowane dwa pomosty z balustradą zabezpieczającą. Nowy jaz będzie posiadał 3 stalowe zastawki, poruszane tak jak dziś, za pomocą napędu ręcznego. Nowa konstrukcja będzie umożliwiać wykonanie w przyszłości przepławki dla ryb.

Zakres prac oprócz rozebrania całej konstrukcji starego mostu i budowy nowego, będzie obejmował również umocnienie brzegów rzeki (od górnej wody), odmulenie i pogłębienie koryta rzeki przed i pod mostem, oraz przebudowę ulic na dojazdach.

Konstrukcja nowego mostu wykonana zostanie z prefabrykowanych belek strunobetonowych typu „KUJAN” z monolityczną żelbetową płytą oraz monolitycznymi poprzecznicami podporowymi na przyczółkach. Całkowita szerokość nowego obiektu będzie wynosiła 12,2 m. Przewidziano na nim jezdnię o szerokości 7 m i dwa 1,5-metrowe chodniki. Z uwagi na podniesienie konstrukcji nowego mostu o blisko 55 cm, przewidziano niezbędną przebudowę dojazdów i korektę przyległych odcinków ulic.

Ruch w trakcie przebudowy będzie odbywał się zaprojektowanym tuż obok istniejącego obiektu objazdem. Po zakończeniu przebudowy mostu, tymczasowy objazd wraz z chodnikiem i przepustem zostanie całkowicie rozebrany.
Przebudowa ma zostać zakończona do 30 września 2017 r.

Dodajmy, że na całym przewidzianym w przyszłości do przebudowy odcinku drogi nr 151, znajduje się szereg obiektów mostowych. 14 przepustów zostało zakwalifikowanych do rozbiórki i budowy nowych konstrukcji. Dwa z trzech mostów - w Słonowicach na Starej Redze i opisany powyżej most w Łobzie na Łożnicy, zostaną rozebrane, a w ich miejscu powstaną nowe obiekty. Trzeci most w Półchlebie zostanie wzmocniony i wyremontowany.

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl