Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Kolejny odcinek drogi wojewódzkiej nr 102 przewidziany do przebudowy w tym roku

Rozpoczęła się procedura przetargowa na przebudowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 102 Międzywodzie-Dziwnów. Inwestycja będzie realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20. 

Artykuł z dnia: 2017-02-27 15:12

W tym roku do realizacji wejdzie przebudowa kolejnego odcinka drogi wojewódzkiej nr 102, która łączy dwa największe kurorty Pomorza Zachodniego  - Międzyzdroje i Kołobrzeg. W styczniu ZZDW ogłosił przetarg na przebudowę odcinka Łukęcin – Lędzin, a teraz przetarg na kolejne zadanie czyli przebudowę odcinka Międzywodzie – Dziwnów.

- Luty to dla nas wyjątkowo pracowity miesiąc. Na początku miesiąca podpisaliśmy umowę z wykonawcą przebudowy "berlinki". Teraz czas na otwarcie kolejnego odcinka prac w pasie nadmorskim, którego skomunikowanie ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na bardzo duży ruch turystyczny w okresie wakacyjnym. Warto zwrócić uwagę, że droga nr 102 jest jedną z dwóch ostatnich dróg wojewódzkich, obok wspomnianej "berlinki" czyli drogi nr 142, które powstały w czasie wojny i zostały wykonane z płyt betonowych. Wkrótce te zasłużone obiekty zmienią się w komfortowe i bezpieczne drogi - mówi marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.


Przewidziany do przebudowy odcinek ma 3,9 km długości. Zgodnie z założeniami projektowymi, w miejscowościach szerokość drogi będzie nie mniejsza niż 6,5 m. Powstaną tu elementy spowalniające ruch, azyle dla pieszych, nowe zatoki autobusowe i ciągi pieszo-rowerowe. W Międzywodziu płyty betonowe zostaną usunięte, a w ich miejscu powstanie nowa, pełna konstrukcja drogi.

Odcinek szlakowy będzie miał natomiast dotychczasową szerokość 6 m. ZZDW odstąpił od wykonania poszerzeń, gdyż wysoki poziom wód gruntowych stwarza ryzyko innego osiadania starego korpusu drogi i ewentualnych poszerzeń. W trakcie przebudowy droga zostanie doprowadzona do odpowiednich standardów, między innymi wykonane zostaną brakujące rowy odwadniające i zlikwidowane zawyżone pobocza.
 
Warto w tym miejscu wspomnieć, że nawierzchnie betonowe stwarzają szereg problemów technicznych. Jednym z takich problemów jest rozszerzalność termiczna betonu, który musi mieć przestrzeń w postaci wypełnionych elastycznym spoiwem przerw dylatacyjnych. Z upływem lat nieremontowane i wypełnione różnymi materiałami szczeliny przestają spełniać swoją funkcję. Brak miejsca, które pozwalałoby rozszerzać się płytom, powoduje ich wypiętrzanie w miejscu styku.

Drugim istotnym problemem jest zjawisko osłabienia nośności podłoża gruntowego. Pod drgającymi płytami, tworzą się miejsca rozpulchnionego gruntu lub przestrzenie bez gruntu. To skutkuje pękaniem i zapadaniem się płyt. Hałas pochodzący z takiej drogi jest bardzo uciążliwy o czym mogli przekonać się nie raz turyści wypoczywający w sąsiedztwie drogi nr 102.
 
Technologia, która zostanie zastosowana na odcinku szlakowym, to technologia, która w Polsce z uwagi na małą liczbę dróg betonowych jest stosowana bardzo rzadko. Polega ona na zastosowaniu warstwy SAMI czyli elastycznej membrany, która oddziela warstwy podłoża od warstw wierzchnich. Membrana taka tworzy wytrzymałe na ścinanie połączenie pomiędzy warstwą podbudowy i nakładką z mieszanki mineralno-asfaltowej, ochrania podbudowę przed dalszą degradacją (poprzez uszczelnienie) oraz tworzy elastyczne przykrycie spękań i szczelin.
 

Koniec planowanej przebudowy – skrzyżowanie przed mostem zwodzonym w Dziwnowie. W miejscu tym powstanie rondo.

Zgodnie z ogłoszonym przetargiem, przebudowa powinna zostać zakończona do 31 sierpnia 2018 r. Oferty przetargowe można składać do 4 kwietnia tego roku.
Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl