Zaczyna się druga z tegorocznych przebudów zachodniopomorskich dróg wojewódzkich, zakwalifikowana przez Unię Europejską do programu Współpracy Transgranicznej INTERREG VA. Chodzi o przebudowę przejścia drogi woj. nr 122 przez Krzywin w powiecie gryfińskim.
Po oddaniu placu budowy wykonawcy modernizacji przejścia drogi woj. nr 115 przez Tanowo w powiecie polickim, rusza przebudowa przejścia drogi woj. nr 122 przez Krzywin w powiecie gryfińskim. Łączna długość przebudowywanego odcinka wyniesie niecałe 2 km.
Żarczyn
Rozpoczynająca się przebudowa przejścia DW nr 122 przez Krzywin, jest kontynuacją inwestycji, realizowanej w poprzedniej edycji INTERREG-u. Przebudowano wówczas centralną część miejscowości, czyli 1,2 – kilometrowy, niebezpieczny i mocno obciążony ruchem pojazdów ciężkich, odcinek ulicy Królewieckiej. Dodajmy, że DW nr 122 spełnia w tej miejscowości niemal wszystkie funkcje komunikacyjne.
Zastosowano liczne elementy uspokojenia ruchu, takie jak wyspy kanalizujące ruch, odgięcia jezdni, azyle dla pieszych i ograniczenie prędkości do 40 km/h. Poprawiono bezpieczeństwo zarówno podróżnych jak i mieszkańców Krzywina. Projekt obejmował też budowę kanalizacji deszczowej, instalacji telekomunikacyjnej i energetycznej, a także ciągu pieszo-rowerowego i zatok autobusowych. Całkowita wartość inwestycji wyniosła 5, 95 mln zł., z czego dofinansowanie z programu INTERREG IVA (EFRR) wyniosło 5,06 mln zł.
Teraz rozpoczyna się drugi etap tej inwestycji, który obejmuje odcinek w terenie zabudowanym zlokalizowany między początkiem miejscowości od strony Krajnika Dolnego a przejazdem kolejowym w Krzywinie oraz odcinek w kierunku miejscowości Kłodowo. Wykonawca, firma Maldrobud przejął plac budowy w czwartek 9 maja br. , podczas otwartego spotkania dla prasy, w którym uczestniczył m.in. marszałek Olgierd Geblewicz i dyrektor ZZDW Michał Żuber.
Za przejazdem kolejowym planuje się przebudowę ulicy na długości 1,2 km. Zostanie tu przebudowana jezdnia ze spowolnieniem ruchu, powstaną ciągi pieszo-rowerowe oraz odwodnienia na całej długości odcinka. Szerokość nawierzchni wynosi tu od 5,6 - 6,5 m. Część nawierzchni jest asfaltowa, spękana i odkształcona, a część wykonana jest z kostki granitowej, również odkształconej. Pobocza gruntowe są zawyżone, brak tu również rowów przydrożnych.
Po stronie wschodniej miejscowości (Krzywin-Kłodkowo) przebudowany ma być odcinek drogi o długości około 0,77 km, położony na nienośnych gruntach. Nasyp drogowy posadowiono tu około 100 lat temu na warstwie gruntów organicznych (torfów), które odkształcają się i zapadają pod wpływem ciężkiego ruchu, wymagając ustabilizowania konstrukcji. Nierówności i nienormatywne łuki poziome stanowią olbrzymie zagrożenie dla ruchu.
Wartość całej inwestycji to ponad - 19.5 mln zł., z czego roboty budowlane będą kosztować ponad 12.4 mln zł. Wysokość dofinansowania z EFRR – 2.48 mln euro.
Planowane roboty mają decydujące znaczenie dla aktywowania gospodarczego miejscowości, zapewnienia bezpieczeństwa, przede wszystkim niechronionym uczestnikom ruchu.
Przebudowa ma zostać zakończona do 16 października 2020 r.