Tytuł projektu:
„Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 152 na odcinku Świdwin – Połczyn Zdrój – etap I”.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-27.
Beneficjent: Województwo Zachodniopomorskie
Decyzja o dofinansowaniu FEPZ.04.01-IŻ.00-0002/24-00 z 07.11.2024 r.
Wydatki całkowite (wartość projektu): 84 435 421,46 zł
Wydatki całkowite kwalifikowane: 84 112 609,63 zł
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich (85% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu): 71 495 717,85 zł
Wkład własny Województwa Zachodniopomorskiego: 13 746 576,52 zł
Uchwałą Nr 1795/24 z dnia 7 listopada 2024 r. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego podjął decyzję o dofinansowaniu projektu Województwa Zachodniopomorskiego nr FEPZ.04.01-IZ.00-0002/24-00 pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 152 na odcinku Świdwin – Połczyn-Zdrój - etap I”. Projekt realizowany był w ramach Działania 4.1 Infrastruktura transportowa, Typ projektu: Budowa lub modernizacja dróg (drogi wojewódzkie) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027.
W ramach zadania przebudowano drogę wojewódzką nr 152 o długości 16,42 km od miejscowości Świdwin do końca jej przebiegu w okolicach miejscowości Buślary - skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 163. Inwestycja przebiegała przez tereny niezabudowane oraz przez miejscowości Smardzko, Sława, Redło. Przebudowa drogi polegała na dostosowaniu konstrukcji nawierzchni dla kategorii ruchu KR3 z poszerzeniem jezdni na odcinku szlakowym do 7m, a w miejscowościach do 6,5m.
Projekt zrealizował cel szczegółowy Działania 4.1 przyczyniając się do poprawy wewnątrzregionalnej dostępności transportowej połączenia ze szlakami komunikacyjnymi sieci TEN-T, jak również wsparł obszary pozbawione dogodnego dostępu do transportu publicznego.
Realizacja projektu wpłynęła na rozwój społeczno-gospodarczy poprzez poprawę infrastruktury drogowej, co przełożyło się na lepszą komunikację i mobilność mieszkańców przebudowanej drogi.
Grupę docelową projektu stali się uczestnicy ruchu drogowego, w tym przede wszystkim mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego, głównie gmin Świdwin i Połczyn-Zdrój (zlokalizowanych w powiecie świdwińskim). Ponadto użytkownikami są turyści, zarówno krajowi, jak i zagraniczni, ze względu na bliskie położenie regionów turystycznych.
Z efektów projektu korzystać będą osoby zamieszkujące cały region Pomorza Zachodniego, osoby z innych części województwa, osoby odwiedzające region turystycznie, użytkownicy dróg i chodników oraz firmy działające wzdłuż przebudowanego odcinka drogi. Ponadto osiągnięto założone we wniosku o dofinansowanie wskaźniki produktu oraz rezultatu, które zostaną utrzymane w okresie trwałości projektu.
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Uczestnicy procesu inwestycyjnego:
Zamawiający: Województwo Zachodniopomorskie ul. Piłsudskiego 40, 70-421 Szczecin |
![]() |
Wykonawca: |
|
Realizator umowy: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie ul. Szczecińska 31, 75-122 Koszalin |
![]() |
Zarządzający projektem: |
Informacje ogólne o umowie z Wykonawcą robót budowlanych:
Data zawarcia umowy z Wykonawcą robót budowlanych – 05.09.2022 r.
Wartość umowy z Wykonawcą robót budowlanych – 68 796 974,62 zł. (brutto)
Data przekazania placu budowy Wykonawcy robót – 07.09.2022 r.
Data zakończenia umowy – 05.12.2024 r.
Przedmiotem zamówienia była przebudowa drogi wojewódzkiej nr 152 na odcinku Świdwin – Połczyn Zdrój – etap I .
Zakres robót budowlanych będzie obejmował:
• wycinkę drzew i krzewów kolidujących z inwestycją;
• roboty rozbiórkowe;
• roboty ziemne - wykopy, nasypy, profilowanie skarp i rowów;
• wykonanie podbudowy zasadniczej metodą recyklingu istniejących warstw bitumicznych z doziarnieniem materiałem kamiennym w technologii MCE,
• wykonanie warstw bitumicznych;
• budowę dwóch skrzyżowań typu rondo w m. Redło i na skrzyżowaniu DW 163 z DW 152 w pobliżu m. Buślary;
• remont przejazdu kolejowego;
• budowę chodników oraz ciągów pieszo-rowerowych;
• przebudowę istniejących skrzyżowań, zjazdów;
• budowę zatok autobusowych;
• rozbiórkę istniejącego mostu na rzece Mogilicy i zastąpienie go przepustem;
• budowę kanalizacji deszczowej w miejscowościach;
• usunięcie kolizji z gazociągami;
• przebudowę sieci wodociągowej;
• przebudowę oświetlenia drogowego;
• przebudowę infrastruktury telekomunikacyjnej;
• usunięcie kolizji z infrastrukturą energetyczną;
• wykonanie oznakowania pionowego i poziomego;
Stan istniejący w sierpniu 2022 roku:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wprowadzono tymczasową organizację i rozpoczęto roboty przygotowawcze związane z pomiarami geodezyjnymi.
Informacje o stanie zaawansowania projektu w dniu 01.11.2022 roku:
W czwartym kwartale 2022 r. wykonano następujące roboty:
• karczowanie pni;
• rozpoczęto frezowanie istniejącej nawierzchni asfaltowej;
• rozpoczęto prace związane z rozbiórką istniejącej podbudowy z kruszywa;
• wykonywano wykopy i nasypy;
• rozpoczęto wykonywanie warstwy podbudowy pomocniczej z kruszywa;
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Informacje o stanie zaawansowania projektu w dniu 01.03.2023 roku:
W pierwszym kwartale 2023r. wykonano następujące roboty:
• kontynuowano karczowanie pni;
• kontynuowano frezowanie istniejącej nawierzchni asfaltowej;
• kontynuowano prace związane z rozbiórką istniejącej podbudowy z kruszywa;
• kontynuowano wykonywanie warstwy podbudowy pomocniczej z kruszywa;
• rozpoczęto wykonywanie podbudowy z MCE;
• rozpoczęto układanie warstwy wiążącej AC 16W;
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Informacje o stanie zaawansowania projektu w dniu 01.06.2023 roku:
W drugim kwartale 2023r. wykonano następujące roboty:
• kontynuowano wykopy i nasypy;
• kontynuowano wykonywanie warstwy podbudowy pomocniczej z kruszywa;
• kontynuowano wykonywanie podbudowy z MCE;
• kontynuowano układanie warstwy wiążącej AC 16W;
• rozpoczęto podbudowę bitumiczną AC22P;
• wykonano objazd przepustu P7 oraz wykopu pod przepust P7;
• wykonywano wzmocnienie podłoża spoiwem hydraulicznym;
• wykonano frezowanie, rozbiórki kruszywa i bypassy na przepustach P8 i P9;
• wykonano bypass pod przepustem P11,oraz podłoże, ławę i zbrojenie ścianek czołowych na przepuście 12;
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Odbiór końcowy inwestycji 5.12. 2024r.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |