Tytuł projektu:
„Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 152 na odcinku Świdwin – Połczyn Zdrój – etap I”.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-27.
Beneficjent: Województwo Zachodniopomorskie
Decyzja o dofinansowaniu FEPZ.04.01-IŻ.00-0002/24-00 z 07.11.2024 r.
Wydatki całkowite (wartość projektu): 84 435 421,46 zł
Wydatki całkowite kwalifikowane: 84 112 609,63 zł
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich (85% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu): 71 495 717,85 zł
Wkład własny Województwa Zachodniopomorskiego: 13 746 576,52 zł
Uchwałą Nr 1795/24 z dnia 7 listopada 2024 r. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego podjął decyzję o dofinansowaniu projektu Województwa Zachodniopomorskiego nr FEPZ.04.01-IZ.00-0002/24-00 pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 152 na odcinku Świdwin – Połczyn-Zdrój - etap I”. Projekt realizowany był w ramach Działania 4.1 Infrastruktura transportowa, Typ projektu: Budowa lub modernizacja dróg (drogi wojewódzkie) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027.
W ramach zadania przebudowano drogę wojewódzką nr 152 o długości 16,42 km od miejscowości Świdwin do końca jej przebiegu w okolicach miejscowości Buślary - skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 163. Inwestycja przebiegała przez tereny niezabudowane oraz przez miejscowości Smardzko, Sława, Redło. Przebudowa drogi polegała na dostosowaniu konstrukcji nawierzchni dla kategorii ruchu KR3 z poszerzeniem jezdni na odcinku szlakowym do 7m, a w miejscowościach do 6,5m.
Projekt zrealizował cel szczegółowy Działania 4.1 przyczyniając się do poprawy wewnątrzregionalnej dostępności transportowej połączenia ze szlakami komunikacyjnymi sieci TEN-T, jak również wsparł obszary pozbawione dogodnego dostępu do transportu publicznego.
Realizacja projektu wpłynęła na rozwój społeczno-gospodarczy poprzez poprawę infrastruktury drogowej, co przełożyło się na lepszą komunikację i mobilność mieszkańców przebudowanej drogi.
Grupę docelową projektu stali się uczestnicy ruchu drogowego, w tym przede wszystkim mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego, głównie gmin Świdwin i Połczyn-Zdrój (zlokalizowanych w powiecie świdwińskim). Ponadto użytkownikami są turyści, zarówno krajowi, jak i zagraniczni, ze względu na bliskie położenie regionów turystycznych.
Z efektów projektu korzystać będą osoby zamieszkujące cały region Pomorza Zachodniego, osoby z innych części województwa, osoby odwiedzające region turystycznie, użytkownicy dróg i chodników oraz firmy działające wzdłuż przebudowanego odcinka drogi. Ponadto osiągnięto założone we wniosku o dofinansowanie wskaźniki produktu oraz rezultatu, które zostaną utrzymane w okresie trwałości projektu.
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Uczestnicy procesu inwestycyjnego:
Zamawiający: Województwo Zachodniopomorskie ul. Piłsudskiego 40, 70-421 Szczecin |
![]() |
Wykonawca: |
|
Realizator umowy: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie ul. Szczecińska 31, 75-122 Koszalin |
![]() |
Zarządzający projektem: |
Informacje ogólne o umowie z Wykonawcą robót budowlanych:
Data zawarcia umowy z Wykonawcą robót budowlanych – 05.09.2022 r.
Wartość umowy z Wykonawcą robót budowlanych – 68 796 974,62 zł. (brutto)
Wartość wykonanych robót budowlanych (brutto) – 82 156 075,84 zł.
Data przekazania placu budowy Wykonawcy robót – 07.09.2022 r.
Data zakończenia robót - 31.10.2024r.
Data zakończenia umowy - 05.12.2024 r.
Przedmiotem zamówienia była przebudowa drogi wojewódzkiej nr 152 na odcinku Świdwin – Połczyn Zdrój – etap I .
Jest to odcinek o łącznej długości 16,44 km, biegnący od miejscowości Świdwin w km 41+176,15 do km 45+170 (okolice mostu na rzece Redze – w Sławie) oraz od km 45+400, do końca przebiegu drogi w okolicach miejscowości Buślary i skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 163 w km 57+845,25:
Inwestycja przebiega przez tereny niezabudowane oraz przez miejscowości: Smardzko, Sława i Redło. Przebudowa drogi polegała na dostosowaniu konstrukcji nawierzchni dla kategorii ruchu KR3 z poszerzeniem jezdni na odcinku szlakowym do 7m, a w miejscowościach do 6,5m.
W ramach robót branży mostowej, rozebrano most na rzece Mogilicy i zastąpiono przepustem.
Zakres robót budowlanych będzie obejmował:
• wycinkę drzew i krzewów kolidujących z inwestycją;
• roboty rozbiórkowe;
• roboty ziemne - wykopy, nasypy, profilowanie skarp i rowów;
• wykonanie podbudowy zasadniczej metodą recyklingu istniejących warstw bitumicznych z doziarnieniem materiałem kamiennym w technologii MCE,
• wykonanie warstw bitumicznych;
• budowę dwóch skrzyżowań typu rondo w m. Redło i na skrzyżowaniu DW 163 z DW 152 w pobliżu m. Buślary;
• remont przejazdu kolejowego - 0,02 km;
• budowę chodników oraz ciągów pieszo-rowerowych;
• przebudowę istniejących skrzyżowań, zjazdów;
• budowę zatok autobusowych;
• rozbiórkę istniejącego mostu na rzece Mogilicy i zastąpienie go przepustem;
• budowę kanalizacji deszczowej w miejscowościach;
• usunięcie kolizji z gazociągami;
• przebudowę sieci wodociągowej;
• przebudowę oświetlenia drogowego;
• przebudowę infrastruktury telekomunikacyjnej;
• usunięcie kolizji z infrastrukturą energetyczną;
• wykonanie oznakowania pionowego i poziomego;
Stan istniejący w dniu przekazania placu budowy 07.09 2022 roku:
7 września 2022 przekazano Wykonawcy plac budowy. Wprowadzono tymczasową organizację i rozpoczęto roboty przygotowawcze związane z pomiarami geodezyjnymi.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Informacje o stanie zaawansowania projektu w dniu 01.11.2022 roku:
W czwartym kwartale 2022 r. wykonano następujące roboty:
• w km od 43+800 L do 44+470 wykonano warstwy wzmocnienia podłoża (podbudowa pomocnicza);
• w km 48+540 do 49+290 wykonano warstwy wzmocnienia podłoża (podbudowa pomocnicza);
• w km 54+300 do 54+970 trwała rozbiórka kruszywa;
• rozpoczęto usuwanie kolizji teletechnicznych
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Informacje o stanie zaawansowania projektu w dniu 01.03.2023 roku:
W pierwszym kwartale 2023r. wykonano następujące roboty:
• km 43+800 - 44+470 str. L wykonano warstwy wzmocnienia podłoża (podbudowa pomocnicza) a następnie położono warstwę wiążącą, po stronie P. wykonano frezowanie;
• km 48+540 - 49+290 str. L wykonano warstwę wiążącą;
• km 48+540 - 49+290 str. P wykonano rozbiórkę kruszywa i wykonano podbudowę pomocniczą;
• km 52+290 - 53+100 str. L wykonano podłoże i nasyp;
• km 54+300 – 54+970 str. L wykonano MCE, po str. P wykonano wykop, karczowanie, nasyp;
• km 46+310 – 47+07 str. P wykonano frezowanie i rozbiórkę kruszywa;
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Informacje o stanie zaawansowania projektu w dniu 01.06.2023 roku:
W drugim kwartale 2023r. wykonano następujące roboty:
• km 41+840 – 42+400 str. L - w kwietniu wykonano rozbiórkę kruszywa, roboty ziemne, wzmocnienie podłoża oraz konstrukcję i płyty na przejeździe kolejowym;
• km 43+120 – 43+800 str. P - w kwietniu wykonano rozbiórki i kanalizację;
• km 43+800 – 44+470 str. P – w kwietniu wykonano warstwę wiążącą;
• km 46+310 – 47+070 str. P w kwietniu wykonano MCE i warstwę wiążącą;
• km 51+715 – 52+290 str. P w kwietniu wykonano rozbiórki, roboty ziemne, podbudowę pomocniczą, MCE i warstwę wiążącą;
• km 53+100- 53+610 str.L w kwietniu wykonano MCE i warstwę wiążącą;
• km 53+610- 54+300 str.L w kwietniu wykonano rozbiórki i roboty ziemne;
• km 54+970 – 55+650 str. L w kwietniu wykonano warstwę stabilizacji, podbudowę z kruszywa, podbudowę bitumiczną oraz warstwę wiążącą i przepust P7;
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Informacje o stanie zaawansowania projektu w dniu 01.09.2023 roku:
W trzecim kwartale 2023r. wykonano następujące roboty:
• km 41+840 – 42+400 str. P wykonano wzmocnienie podłoża spoiwem hydraulicznym, podbudowę pomocniczą, MCE i warstwę wiążącą;
• km 44+470 – 45+170 SL - wykonano frezowanie, rozbiórki i karczowanie, roboty ziemne, podbudowę pomocniczą i MCE);
• km 46+310 – 47+070 SL - wykonano warstwę wiążącą;
• km 47+070 – 47+800 SL - wykonano frezowanie i rozbiórkę kruszywa;
• km 50+090 – 50+520 - rozpoczęto prace elektryczne;
• km 53+610- 54+300 SP - wykonano MCE oraz warstwę wiążącą;
• km 54+970 – 55+650 SP - wykonano stabilizację, podbudowę z kruszywa, podbudowę bitumiczną AC22P oraz warstwę wiążącą AC16W;
• km 56+780 – 57+610 SP - wykonano frezowanie, rozbiórkę kruszywa, karczowanie oraz część robót ziemnych oraz bypass przy P12;
Informacje o stanie zaawansowania projektu w dniu 01.12.2023 roku:
W czwartym kwartale 2023r. wykonano następujące roboty:
• wykonywano podbudowę pomocniczą, MCE i warstwę wiążącą AC16W;
• km 41+163 do km – 43+800; 46+310- 47+070; 53+610- 57+610 - prace brukarskie;
• wykonywano warstwę SMA;
• wykonywano warstwę wiążącą AC16W;
• wykonywano frezowanie, rozbiórkę kruszywa, karczowanie oraz część robót ziemnych;
• km 42+680 – 43+120 SP- wzmocniono podłoże i wykonano warstwę stabilizacji;
• km 45+690 – 46+310 SL wykonano rozbiórki, karczowanie oraz roboty ziemne;
• wykonano bypass na przepuście 2. Trwają prace związane z przepustem.
• km 47+830 – 48+540 SL w listopadzie wykonano frezowanie i odhumusowanie
• km 50+090 – 50+520 SP w listopadzie wykonano rozbiórki, karczowanie, roboty ziemne i warstwę stabilizacji, trwają prace brukarskie
• km 51+170 – 51+715 SP w listopadzie wykonano rozbiórki, karczowanie, roboty ziemne i warstwę stabilizacji.
• wykonano most na rzece Mogilnica oraz przepust P4 i P5.
• km 56+000 – 56+780 SP w listopadzie wykonano roboty ziemne. Wykonano bypass na przepuście 10 . Trwają prace związane z przepustem.
Informacje o stanie zaawansowania projektu w dniu 01.03.2024 roku:
W pierwszym kwartale 2024r. wykonano następujące roboty:
• w miejscowościach Redło, Sława i Smardzko trwają prace brukarskie;
• km 42+400 – 43+120 str. L –wykonano frezowanie warstw bitumicznych i rozbiórkę kruszywa, str. P wykonano warstwę podbudowy bitumicznej;
• km 50+515 – 51+170 str. L – wykonano frezowanie warstw bitumicznych;
• km 42+400 – 42+680 str. L wykonano MCE i warstwę wiążącą AC16W;
• km 42+680 – 43+120 str. L wykonano podbudowę z kruszywa i podbudowę AC22P;
• km 47+830 – 48+540 str. L wykonano warstwę MCE;
• km 49+290 – 51+170 str. P wykonano rozbiórki, karczowanie, roboty ziemne, stabilizację oraz podbudowę z kruszywa;
• km 56+000 – 56+780 str. P wykonano warstwę MCE i warstwę wiążącą AC16W str. L –wykonano frezowanie;
Informacje o stanie zaawansowania projektu w dniu 01.06.2024 roku:
W drugim kwartale 2024r. wykonano następujące roboty:
• w miejscowościach Redło, Sława i Smardzko trwają prace brukarskie i prace elektryczne;
• km od 42+680- do 48-540 wykonano warstwę wiążącą;
• km od 49+290 do 50+126 SL wykonano frezowanie, rozbiórki, karczowanie, roboty ziemne, warstwę stabilizacji, podbudowę z kruszywa i podbudowę bitumiczną, str. SP w kwietniu wykonano warstwę podbudowy bitumicznej a w maju warstwę wiążącą;
• km 50+515 – 51+170 str.L wykonano podbudowę bitumiczną, str. P wykonano frezowanie, rozbiórki, karczowanie, roboty ziemne i warstwę stabilizacji, a w maju podbudowę z kruszywa i podbudowę bitumiczną;
• wykonano bypass sekcji 8;
Odbiór końcowy inwestycji 5.12.2024r.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wskaźniki realizacji projektu:
• długość zmodernizowanych lub przebudowywanych dróg wojewódzkich – 16,42 km.
• liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 1 sz.
• liczba inwestycji poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego – 1 szt.