Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Rozmowy w NFOŚ na temat zabezpieczenia osuwisk przy drodze wojewódzkiej nr 163

Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich podjął działania mające na celu pozyskanie środków na zabezpieczenie osuwisk jakie zagrażają drodze wojewódzkiej nr 163. W Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska, odbyły się pierwsze rozmowy na temat możliwości dofinansowania inwestycji.

 

Artykuł z dnia: 2015-05-12 11:35

Sprawa jest pilna, gdyż przebudowa drogi wojewódzkiej nr 163 na ponad 30-kilometrowym odcinku Połczyn-Zdrój-Czaplinek, znajduje się wśród 11 projektów drogowych, które zostały zapisane w Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2014-2020. Z projektu wyłączono jednak najtrudniejszy, blisko 4-kilometrowy odcinek przebiegający wzdłuż Doliny Pięciu Jezior. Droga nr 163 prowadzi tu pomiędzy podstawą wysokiego i stromego zbocza doliny a wodami jezior i podmokłościami. Odcinek ten będzie wymagał sporych nakładów finansowych i oddzielnego projektu, uwzględniającego zabezpieczenia drogi przed występującymi w tym miejscu osuwiskami.

Droga nr 163 to ważny szlak komunikacyjny, stanowiący alternatywę dla drogi krajowej nr 11 Poznań-Kołobrzeg. Na terenie województwa zachodniopomorskiego prowadzi przez malownicze tereny Pojezierza Drawskiego. Znajduje się to sporo wzniesień i liczne jeziora polodowcowe. Osuwiska powstają zwykle w miejscach, w których teren jest mocno nachylony a grunty mają specyficzną budowę, w której warstwy przepuszczalne i nieprzepuszczalne występują naprzemiennie. Przy większych opadach, warstwa przepuszczalna nasiąka wodą, która nie mając innego odpływu, zaczyna razem z wilgotnym gruntem spływać po warstwie nieprzepuszczalnej w kierunku jezior.

Występujące przy drodze nr 163 osuwiska mają różną genezę. Nie bez znaczenia jest podcięcie stoku w wyniku działalności ludzi, którzy przed wiekami wytyczyli w tym miejscu drogę. Istotne są również wibracje związane z ruchem samochodowym, które mogą być jeszcze większe podczas przebudowy drogi i pracy ciężkiego sprzętu. Według opinii geologicznej najbardziej zagrożone odcinki drogi biegną wzdłuż brzegów jezior Krzywego, Długiego i Głębokiego.

Warto wspomnieć, że w połowie lat 90-tych w miejscu tym doszło do zerwania drogi na 50-metrowym odcinku. Droga została odbudowana, ale po dwóch latach od tego zdarzenia zaobserwowano postępujące procesy degradacyjne. Stosunkowo nowa, 10-letnia nawierzchnia jest w wielu miejscach spękana. Trudno też wykluczyć kolejne tego typu zdarzenie. Według geologów na 4-kilometrowym odcinku znajduje się aż 26 osuwisk, z których 19 stanowi realne zagrożenie dla drogi. 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl