ZZDW ogłosił przetargi na wykonanie trzech dokumentacji na zadania, które mają szansę znaleźć się w puli zadań realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20. Chodzi o rozbudowy dróg wojewódzkich: nr 203 na odcinku Darłowo-granica województwa i drogi nr 102 na dwóch odcinkach: Lędzin-Trzebiatów i Trzebiatów-Kołobrzeg.
Droga nr 102 łącząca Międzyzdroje z Kołobrzegiem jest w sezonie letnim jedną z najbardziej zatłoczonych dróg wojewódzkich. Projekt, który ma powstać przewiduje przebudowę 13,3-kilometrowego odcinka Lędzin – Trzebiatów.
Innym skrzyżowaniem wymagającym przebudowy jest skrzyżowanie do Sadlna w Zapolicach. Nowe rozwiązanie ma zapewnić dojazd pojazdów ponadnormatywnych do wiatraków.
Droga na całej długości ma szerokość około 6 m i zostanie zgodnie z projektem poszerzona na odcinkach szlakowych do 7 m. Praktycznie wszystkie obiekty inżynierskie na tym odcinku przewidziane są do rozbiórki i budowy od nowa. Jest to żelbetowy most w Konarzewie i 28 przepustów. Projekt zgodnie z przetargiem powinien zostać ukończony na początku września 2018 r.
Drugi objęty przetargiem projekt to dokumentacja na przebudowę drogi wojewódzkiej nr 102 na odcinku Trzebiatów – Kołobrzeg. Odcinek ten ma około 24,2 km.
Jest to droga o dużym natężeniu ruchu – blisko 4 tys. pojazdów na dobę. Odcinek jest również niebezpieczny – wydarzyło się tu 30 wypadków w ciągu 8 lat. Nawierzchnia bitumiczna jest bardzo stara, a brak wybojów zawdzięcza wykonanemu w 2000 r. powierzchniowemu utrwaleniu. Konieczne jest jednak szybkie jej wzmocnienie, aby zapobiec zniszczeniu konstrukcji drogi.
Aktualnie nawierzchnia bitumiczna ma szer. od 6 do 6,5 m, w Zieleniewie do 8 m. Nowa droga będzie poszerzona zgodnie z obowiązującymi normami, na odcinkach szlakowych do 7 m, a w miejscowościach do nie mniej niż 6,5 m przy zastosowaniu elementów spowolnienia ruchu.
To, co ważne, w miejscowościach przewiduje się kompleksowe uspokojenie ruchu z zastosowaniem takich elementów, jak esowania jezdni, zmienność szerokości pasa rozdziału, pasy wyłączenia przed skrzyżowaniami, otwarte zatoki autobusowe, wyniesienia skrzyżowań i przejść dla pieszych.
Przebudowa rozpoczynałaby się za przejazdem kolejowym w Trzebiatowie, obejmowałaby przejścia drogi nr 102 przez miejscowości: Paliczyno, Gołańcz Pomorska, Kędrzyno, Bogusławiec, Błotnica i Zieleniewo. Opracowanie kończyłoby się w Kołobrzegu na przebudowanym odcinku na jezdnie dwupasmowe. Z opracowania wyłączony zostanie półkilometrowy odcinek ze skrzyżowaniem w Rościęcinie, gdzie łączą się trasy wyjazdowe z Kołobrzegu (droga wojewódzka nr 162 biegnąca na południe w stronę drogi krajowej nr 6 i przewidziana do przebudowy droga wojewódzka nr 102 w kierunku Trzebiatowa).
W 2014 r. skrzyżowanie w Rościęcinie, które było nierzadko miejscem groźnych wypadków, zostało przebudowane na rondo.
Na projektowanej trasie znajduje się 18 obiektów inżynierskich. 15 przepustów ma zostać rozebranych, a w ich miejscu mają powstać nowe konstrukcje. Do rozbiórki przewidziany jest również żelbetowy most w Błotnicy. Do remontu zakwalifikowano natomiast wiadukt i kładkę w Trzebiatowie.
Do tej pory, w ramach RPO WZ na lata 2007-2014, udało się przebudować dwa odcinki : z Koszalina do Iwięcina i z Iwięcina do Dąbek.
Droga nr 203 w Iwięcinie
W tym roku rozpoczął się III etap przebudowy tej trasy - z Dąbek do Darłowa. Ostatni, objęty projektem odcinek ma 22,6 kilometra długości. Droga ma zmienną szerokość od 5,2 – 8,5 m, ale na przeważającym odcinku jest wąska i nie spełnia kryteriów drogi wojewódzkiej. W miejscowościach brak kanalizacji deszczowej i chodników, co z uwagi na duży ruch jest bardzo niebezpieczne.
Dokumentacja powinna być gotowa, tak jak pozostałe, na początku września 2018 r. Oferty przetargowe można składać do 27.10.2016 r.