W lipcu zostanie wyłoniony wykonawca obwodnicy Barlinka w ciągu drogi wojewódzkiej nr 151. W przetargu startowało pięć firm, a ceny wahały się od blisko 16,7 mln zł do 21,4 mln zł. Zadanie będzie realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WZ na lata 2014-20.
Obwodnica Barlinka, która zostanie poprowadzona po nasypie nieczynnej linii kolejowej ma poprawić układ komunikacyjny miasta i odciążyć istniejące ulice. W tej chwili w centrum przecinają się dwie drogi wojewódzkie : nr 151 Świdwin- Gorzów Wielkopolski i 156 Barlinek – Lipiany. Drogą nr 151 przejeżdża przez Barlinek średnio ponad 10 tys. samochodów w ciągu doby.
Zakres prac obejmuje rozbiórkę starych budynków kolejowych oraz rozbiórkę i budowę szeregu obiektów inżynierskich, w tym kładki dla pieszych na przedłużeniu ul. Kasprowicza, nowych wiaduktów nad ulicami Tunelową i Ogrodową oraz przebudowę przepustu.
W projekcie jest też budowa dwóch skrzyżowań typu rondo ( z ul. Św. Bonifacego i ulicami Dworcową i Fabryczną), a także budowa elementów spowalniających ruch, oświetlenia ulicznego, przebudowa sieci energetycznej, gazowej, wodociągowej, ciepłowniczej i teletechnicznej.
Przypomnijmy, że nieczynna od lat linia kolejowa nr 410 łączyła stację Grzmiąca ze stacją Kostrzyn. Odcinek Choszczno-Barlinek został całkowicie rozebrany w 2014 roku, a teren przekazany na rzecz samorządu.
Roboty budowlane mają zostać zakończone do 30.09.2018 r.