ZZDW wybierze w tym roku nowych operatorów trzech mostów zwodzonych – w Gryfinie, Dziwnowie i Darłowie. Dotychczasowe umowy wygasają z końcem roku, nowe zostaną podpisane na trzy kolejne lata. Szacunkowa wartość całego kontraktu to ponad 3,9 mln zł.
Most na Odrze Wsch. w Gryfinie znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 120 prowadzącej od granicy państwowej do Stargardu Szczecińskiego. Jest to most zwodzony o konstrukcji kratowej, trzyprzęsłowej i długości 246 m. W połowie przęsła środkowego znajduje się podnoszony na wysokość 7 m pomost o rozpiętości 8 m, a powyżej konstrukcji dźwigara głównego - kabina sterownicza.
Przęsło podnoszone jest planowo dwa razy w miesiącu i dodatkowo na zlecenia Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Chodzi przede wszystkim o przewóz ładunków ponadnormatywnych, które trafiają do elektrowni Dolna Odra. Przęsło podnoszone jest również zimą, gdy po rzece pływają lodołamacze. Na co dzień barki przepływają swobodnie zarówno Odrą Wschodnią jak i Zachodnią. Koszt obsługi i bieżącego utrzymania mostu na Odrze Wsch. oraz mostu granicznego na Odrze Zach. wyniósł w okresie ostatnich trzech lat ponad 305,5 tys zł. ZZDW szacuje wzrost tych kosztów o ponad sto tysiecy złotych.
Drogowy most zwodzony przez rzekę Dziwnę usytuowany jest w ciągu drogi wojewódzkiej nr 102 w miejscowości Dziwnów. Zapewnia on stałe połączenie wyspy Wolin z lądem. Most ma konstrukcję stalową, jego ustrój nośny składa się z części ruchomej (przęsła zwodzonego) i 11 przęseł stałych. Przęsło zwodzone, podnoszone za pomocą żurawia, ma rozpiętość 16,4 m. Całkowita długość mostu wynosi 178,75 m, natomiast szerokość 12,2 m. Most przeszedł gruntowną przebudowę w 2012 r. Obejmowała ona wymianę konstrukcji stalowej przęsła zwodzonego, zmianę napędu mechanicznego na hydrauliczny, budowę izbic chroniących podpory oraz remont pozostałych elementów konstrukcji.
Trzeci most łączy Darłówko Wsch. z Zach. i znajduje się w ciągu drogi woj. nr 205 Darłowo – Sławno – Bobolice. Jest to 56-metrowy most rozsuwany, który spina dwa brzegi rzeki Wieprzy. Dziś most dopuszczony jest wyłącznie dla ruchu pieszego, ale wymaga 24-godzinnej obsługi. Most otwierany jest o pełnych godzinach przez całą dobę, by z portu lub do portu mogły wpływać kutry rybackie, jachty i okręty Marynarki Wojennej. Dodatkowe otwarcia są możliwe wyłącznie na wezwania Bosmana lub Kapitana Portu np. w czasie prowadzonych na morzu akcji ratowniczych. Dyżurny telefon operatora mostu, pod którym można otrzymać informacje o moście to 091 314-29-76. Tu dotychczasowa, trzyletnia obsługa wyniosła ponad 1,6 mln złotych. W ciagu kolejnych trzech lat, obsługa tego mostu będzie również najkosztowniejsza. ZZDW szacuje wydatki na 2,15 mln zł.
Warunkiem udziału w przetargu jest wykazanie się przez oferenta doświadczeniem, że obsługiwał co najmniej przez rok mosty zwodzone lub inne urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu, takie jak suwnice lub żurawie czy dźwigi. W Darłowie i Gryfinie wymagane są co najmniej 4-osobowe zespoły, których członkowie muszą być między innymi dopuszczeni do pracy na wysokości. Most w Darłówku wymaga szerszej obsługi.
Termin składania ofert mija 11 października.