2019 rok przyniesie kolejne postępy na budowie Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.
Velo Baltica, Trasy: Pojezierzy Zachodnich, Starego Kolejowego Szlaku i Zielonego Pogranicza (Blue Velo), to cztery główne szlaki tworzące Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Realizowany przez Województwa Zachodniopomorskie projekt jest prawdziwą rowerową rewolucją na Pomorzu Zachodnim.
Nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane, bądź są budowane przez lokalne samorządy. W ten sposób w najbliższych latach w Zachodniopomorskiem powstanie sieć 1100 km tras rowerowych.
- Za każdym razem, gdy otwieraliśmy kolejne kilometry tras na Pomorzu Zachodnim, spotykaliśmy się z niezwykłym entuzjazmem. Miniony rok pokazał więc, że nasi mieszkańcy i turyści poszukują tych rowerowych szlaków, gdzie wycieczka może być naprawdę długa. To świetny sygnał, bo wraz z finalizacją kolejnych inwestycji zainteresowanie trasami będzie jeszcze bardziej rosło. – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Trasą priorytetową dla Pomorza Zachodniego jest Velo Baltica, prowadząca wzdłuż Wybrzeża Bałtyku. Po połączeniu wszystkich istniejących i budowanych odcinków, cała trasa na terenie województwa zachodniopomorskiego będzie mieć ponad 221 km.
Międzywodzie-Dziwnów
Łukęcin-Lędzin
W minionym roku na trasie Velo Baltica zakończono także budowę odcinka Darłówko-Jarosławiec. Przebieg nowej drogi rowerowej zaczyna się około 780 m od kanału łączącego jez. Kopań z Bałtykiem.
Drugi odcinek Osieki – Iwięcino ma około 4,2 km.
Trasa Pojezierzy Zachodnich docelowo będzie liczyć około 423 km i przebiegać przez obszary Pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego.
Odcinek Ińsko-Storkowo ma 2,7 km długości. Warto dodać, że budowa na tym odcinku szlaku rowerowego, była możliwa bez ingerencji w tereny sąsiadujące z drogą. Wcześniej trasa ta została przebudowana i poszerzona wraz z budową obwodnicy Storkowa.
Koszt inwestycji to blisko 1,2 mln zł.
Podobnej długości jest odcinek Dargomyśl – Chwarszczany (około 2,4 km).
Trasa na całym odcinku jest zlokalizowana w dorzeczu rzeki Myśli, która przepływa zarówno przez Chwarszczany jak i Dargomyśl. Rzeka wraz z licznymi stawami i starorzeczami tworzy specyficzne środowisko torfowisk i lasów łęgowych.
Trasa rowerowa biegnie tu przez tereny leśne wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 127. Na skrzyżowaniu z brukowaną drogą gminną w Chwarszczanach ścieżka odbija w kierunku XIII-wiecznej kaplicy. Jest to jeden z najcenniejszych zabytków Pomorza Zachodniego.
Koszt inwestycji wyniósł blisko 2,3 mln zł.
Trzecim rozbudowywanym szlakiem jest Blue Velo, która wiedzie wzdłuż Odry i granicy polsko-niemieckiej. W sierpniu 2018 r. ZZDW zakończył budowę odcinka Gryfino – Trzcińsko-Zdrój.
Trasa Zielonego Pogranicza znana również jako Blue Velo, której fragmentem jest odcinek Gryfino-Trzcińsko Zdrój zaczyna się w Międzyzdrojach i biegnie na południe, najpierw przez Wyspę Wolin, wzdłuż Zalewu Szczecińskiego, przez Szczecin, Gryfino, Trzcińsko Zdrój, Dębno, Dargomyśl, Chwarszczany do Kostrzyna nad Odrą.
Budowa brakujących fragmentów ścieżki i oznakowanie tych już istniejących na odcinku Gryfino-Trzcińsko Zdrój kosztowały blisko 5,6 mln zł, zdecydowaną większość stanowiły roboty budowlane, które zamknęły się w kwocie 5,42 mln zł.
- Dla naszych szlaków rowerowych ubiegły rok był niezwykle udany. Wybudowaliśmy łącznie 23 km tras, ale sporo odcinków jest jeszcze projektowanych. Mowa o aż 150 km. Tak więc w języku rowerowym, mocno podkręcamy tempo. – podsumował Geblewicz.
Warto pamiętać, że wszystkie inwestycje są realizowane dzięki dofinansowaniu środkami unijnymi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Wysokość wsparcia to blisko 85% wartości wszystkich inwestycji.
Foto:Ars Dron System