Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Powstaną kolejne odcinki trasy Velo Baltica

ZZDW ogłosił przetarg na budowę kolejnych brakujących odcinków rowerowej trasy Velo Baltica. Chodzi o budowę i oznakowanie ścieżek rowerowych  w czterech gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal i Trzebiatów. Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.

 

Artykuł z dnia: 2020-03-24 11:32

Trasa rowerowa Velo Baltica stanowi część europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego  - Eurovelo 10.  


Trasa Nadmorska zaliczana jest do priorytetowych ze względu na bardzo duże zainteresowanie turystów przemierzających polskie Wybrzeże na rowerach. Zaprojektowano ją tak, by wykorzystać  zbudowane dotychczas drogi  rowerowe.

- Konsekwentnie ogłaszamy kolejne przetargi, które tak jak sobie założyliśmy przed kilkoma laty, pozwolą zbudować prawdziwą sieć tras rowerowych. Nie jest to proste, gdyż mamy do czynienia z niełatwą administracją Wód Polskich i Lasów Państwowych, Wolińskiego Parku Narodowego czy Urzędu Morskiego. Planów nam nie brakuje, podobnie jak głosów sympatii płynących od miłośników turystyki na dwóch kółkach i to nie tylko z naszego regionu. Trzymajcie za nas kciuki. – powiedział marszałek Olgierd Geblewicz.

Po połączeniu wszystkich odcinków, cała trasa Velo Baltica na terenie województwa zachodniopomorskiego będzie mieć około 240 km. Jej przebieg na terenie Pomorza Zachodniego można podzielić na pięć odcinków: Świnoujście – Dziwnówek, Dziwnówek – Kołobrzeg, Kołobrzeg – Mielno, Mielno – Darłowo i Darłowo – Ustka. Ogłoszony przez ZZDW przetarg dotyczy dwóch pierwszych odcinków, które dzięki inwestycji połączone zostaną w jeden spójny ciąg.

Przebieg prac na trasie:  https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1b_sQF-bBj2qFfe7Hht3wt7oMf6vIJ_7u&ll=53.99918857048146%2C15.239070086034303&z=9

Budowa Velo Baltica–etap IV to kontynuacja dotychczasowych inwestycji na tej trasie, prowadzonych od 2018 roku. Przypomnijmy, że pierwszym odcinkiem zrealizowanym przez ZZDW na tej trasie był oddany do użytku przed wakacjami 2018 r., niespełna 370 metrowy odcinek między ulicami Rybacką i Bałtycką w Kołobrzegu.  Droga rowerowa powstała tu na nasypie nieczynnej linii kolejowej.

Już w sierpniu 2018 r., ZZDW zakończył budowę odcinków pomiędzy Darłówkiem i Jarosławcem o całkowitej długości 7,9 km. Wartość umowy wyniosła ponad 5,28 mln zł (brutto).

Niemal w tym samym czasie zakończyła się budowa odcinków między Łazami, Osiekami i Iwięcinem. Taki przebieg trasy pozwolił na ominięcie nieprzejezdnej mierzei między jez. Bukowo a Bałtykiem.

Wartość robót budowlanych wyniosła tu blisko 5,28 mln zł.

We wrześniu 2019 r. otwarty został natomiast nowy odcinek Pleśna - Mielno. Inwestycja objęła blisko18 km trasy, z czego blisko 9 km to całkowicie nowe odcinki. Wartość inwestycji wyniosła ponad 7,3 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych - 6,1 mln zł.

Teraz będą budowane odcinki w czterech gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal i Trzebiatów.

Pierwszy z brakujących fragmentów trasy powstanie w gminie Międzyzdroje w samym pasie nadmorskim. Ten odcinek będzie miał około 2,5 km długości i nawierzchnię z kruszywa naturalnego.  Od Łukęcina w kierunku Pobierowa, na granicy gmin Dziwnów i Rewal wyremontowana zostanie natomiast prawie półtorakilometrowa droga leśna. Remont będzie polegał tu na uzupełnieniu ubytków kruszywem.

Pomiędzy miejscowościami Pobierowo i Pustkowo w gminie Rewal, powstanie kolejny prawie kilometrowy odcinek o nawierzchni bitumicznej, następny blisko 2-kilometrowy zostanie zbudowany między Rewalem a Niechorzem. Tu powstanie również nowe oświetlenie.

Remont  drogi leśnej wykonanej z płyt betonowych przewidziano natomiast w okolicach Pogorzelicy.  Odcinek ten ma około 50 metrów. W całej gminie Rewal na trasie wprowadzona zostanie stała organizacja ruchu, a w samym Rewalu na skrzyżowaniu ul. Klifowej i Łokietka zostanie obniżony krawężnik.

W kolejnej gminie –Trzebiatów, powstanie odcinek ścieżki przy drodze leśnej - od punktu widokowego na plaży, w kierunku Mrzeżyna. Ten odcinek będzie miał długość około 720 m i  nawierzchnię  z kruszywa związanego lepiszczem ekologicznym.

Zakres robót budowlanych na wszystkich odcinkach obejmuje: ścinanie drzew z karczowaniem pni, roboty rozbiórkowe, wykonanie robót ziemnych – wykopów i nasypów, demontaż starego i budowę nowego oświetlenia, wykonanie projektowanej konstrukcji ścieżki rowerowej, roboty wykończeniowe – humusowanie, sadzenie drzew i montaż elementów małej architektury.
Termin zakończenia robót objętych zamówieniem przewidziano na 15 czerwca 2021r.
Oferty w przetargu można składać do 14 kwietnia.

 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl