Rowerzyści mogą już korzystać z drogi rowerowej poprowadzonej nasypami kolejowymi na terenie powiatów myśliborskiego i choszczeńskiego. Zadanie jest realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.
Oddane do użytku odcinki, o łącznej długości około 18,7 kilometra, znajdują się w ciągu południowej odnogi Trasy Pojezierzy Zachodnich, która jest oznakowana numerem 20.
Już dziś, od modernizowanego mostu na Odrze można dojechać liczącą 36 km trasą do Trzcińska-Zdrój. Dalej, szlak wiedzie do Myśliborza, Barlinka i Choszczna. Budowane i projektowane są tu liczne odcinki, między innymi trwa budowa odcinka Trzcińsko Zdrój – Myślibórz, który ma być gotowy do końca września przyszłego roku. Mimo wszelkich trudności staramy się realizować i zakończyć ten duży projekt turystyczny – podkreśla wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Oddane do użytku odcinki powstały w ramach projektu pod nazwą: „Budowa sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego – Trasa Pojezierzy Zachodnich, etap II, odcinek Sulimierz-Mostkowo, Pełczyce-Płotno, przejście przez Barlinek”.
Podział na szereg krótkich odcinków, które stanowią odrębne zadania na Trasie Pojezierzy Zachodnich, wynika z innych ścieżek finansowania, przewidzianych dla projektów z udziałem lokalnych samorządów i dla obszarów chronionych takich jak Parki Narodowe czy Krajobrazowe. A teren, przez który przebiega Trasa Pojezierzy Zachodnich obfituje w liczne strefy objęte ochroną przyrodniczą i krajobrazową.
Na oddanych do użytku odcinkach między Sulimierzem a Choszcznem została położona nawierzchnia bitumiczna o szerokości 2,5 metra.
Przebieg trasy miedzy Myśliborzem, Barlinkiem, Pełczycami i Choszcznem
Pierwszy z odcinków, które właśnie powstały, znajduje się między wsiami Sulimierz i Mostkowo. Został wytyczony w granicach otuliny Barlinecko-Gorzowskiego Parku Krajobrazowego. Ma niecałe 3 km długości.
Sulimierz
Sam Sulimierz to stara wieś pocysterska, która w średniowieczu znajdowała się pod patronatem Cysterek z Recza. Dziś we wsi obejrzeć można późnobarokowy kościół. Natomiast z XIX w. zachował się park podworski i spichlerz.
Blisko 2,9-kilometrowy odcinek, jaki powstał w kierunku Barlinka ma nawierzchnię bitumiczną i został poprowadzony po nieczynnym nasypie kolejowym.
Kolejny odcinek Trasy Pojezierzy Zachodnich do Dzikowa trzeba przejechać tymczasowym bajpasem po drogach publicznych, gdyż projekt wejdzie dopiero do realizacji.
Z Dzikowa do Barlinka mamy natomiast gotową 6-kilometrową drogę rowerową, oddaną do użytku w październiku 2018 r.
Odcinek Dzikowo-Barlinek
Drugi z odcinków, wchodzących w zakres zakończonej właśnie inwestycji, to krótki zaledwie 35 metrowy odcinek w samym Barlinku, a także oznakowanie przejścia całej Trasy Pojezierzy Zachodnich przez to miasteczko na długości 1,8 km. Przypomnijmy trasa biegnie tu ulicami 31 Stycznia, Jeziorną, przez Park, Szpitalną, Mickiewicza oraz Pełczycką.
W Barlinku obok pięknej przyrody warto zwrócić uwagę na Młyn Papiernię czy Pałac Cebulowy.
Młyn Papiernia w Barlinku
Trzeci z nowopowstałych odcinków o długości blisko 5 km, znajduje się między Pełczycami i Płotnem.
Jednocześnie realizowany był drugi projekt, który jest kontynuacją trasy między Płotnem a Choszcznem. Trasa została tak zaprojektowana , by wykorzystać nasypy i wykopy nieczynnej linii kolejowej Pełczyce-Choszczno, biegnącej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 151. Odcinek, który tu powstał ma 9 kilometrów długości.
Skrzyżowanie nowej drogi rowerowej z DW nr 151
Niewątpliwą ciekawostką i punktem wartym zatrzymania jest stara stacja kolejowa w Lubianie, przed którą stoi zabytkowy parowóz. Stacja pełni dziś funkcje turystyczne, można tam między innymi znaleźć nocleg.
Na odcinkach inwestycyjnych usunięto kolidującą zieleń, wykonano roboty ziemne, konstrukcję ścieżki rowerowej o nawierzchni bitumicznej oraz zjazdów z kostki kamiennej, wykonano pobocza, udrożniono i wyremontowano przepusty, wykonano oznakowanie pionowe i poziome i ustawiono bariery.
Dwa stare, mocno skorodowane mosty na ciekach Mała Ina i Stara Ina, zostały zastąpione przepustami. Odcinek, który tu powstał ma 9 kilometrów długości.
Koszt obu zadań, wyniósł łącznie ponad 12,7 mln zł, z czego dofinansowanie unijne to prawie 11 mln. Same roboty budowlane, które prowadziła firma Maldrobud z Myśliborza kosztowały blisko 12 mln zł.
Oddzielnym zadaniem jest odcinek powstający w samych Pełczycach. Odcinek ten powinien zostać zakończony do 4 grudnia.
- Budując trasy rowerowe zainwestowaliśmy również w czujniki pomiarowe, które śledzą ruch turystyczny. Dzięki temu wiemy, że w tym roku nasze szlaki rowerowe biły rekordy popularności. W niektórych miejscach frekwencja wzrosła nawet o ponad 30%. Widzimy że rośnie zainteresowanie szlakami w głębi regionu. Trasa Pojezierzy Zachodnich na całej długości jest niezwykle atrakcyjna i jestem przekonany, że będzie cieszyła się dużą popularnością. Wierzę, że nie zabraknie tu specjalnej oferty dla rowerowych turystów, a to już pole do popisu dla przedsiębiorczych i pomysłowych mieszkańców – wyjaśnia marszałek Olgierd Geblewicz.
Dodajmy jeszcze, że we wrześniu ZZDW przekazał plac budowy wykonawcy dwóch kolejnych odcinków Trasy Pojezierzy Zachodnich. W V etapie tej inwestycji powstaną dwa odcinki: Ina -Kozy i Drawsko Pomorskie - Zarańsko, o łącznej długości ok.7,8 kilometra.
Cała Trasa Pojezierzy Zachodnich będzie miała prawie 423,5 km długości.