Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Koniec utrudnień na DW nr 110

Przejazd drogą wojewódzką nr 110 między Gryficami i Cerkwicą jest już otwarty. Droga na odcinku 1,2 km na wysokości miejscowości Grądy, od sierpnia była zamknięta z powodu konieczności wymiany całej jej konstrukcji i zastosowania specjalnych systemów stabilizacji gruntów.

Artykuł z dnia: 2020-12-21 12:13

Droga wojewódzka nr 110 na odcinku Gryfice - Cerkwica przebiega przez teren torfowiskowy.

Droga nr 110 jest przykładem tego, że w zachodniopomorskim przebudowy sieci drogowej nie należą do najprostszych technologicznie i wymagają większych niż gdzie indziej nakładów finansowych. Mało osób ma świadomość, że grunty w naszym województwie w wielu miejscach są niestabilne. Mamy głębokie pokłady podmokłych torfów, na których budowa wymaga wprowadzania specjalnych i kosztownych umocnień.  Są to albo palowania terenu albo wręcz wymiana gruntu. Dlatego co roku największa część budżetu województwa zachodniopomorskiego przeznaczana jest właśnie na drogi – podkreśla wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj.

Taka sytuacja występowała już wcześniej w trakcie budowy obwodnicy Gościna w ciągu DW nr 162 czy budowy obwodnicy Trzebiatowa, a teraz na drodze nr 110 w okolicach miejscowości Grądy w powiecie gryfickim.
 
Na DW 110 dodatkowym problemem były wyrobiska sąsiadującej z drogą kopalni torfu, które generowały przemieszczania gruntu poza obszarem wydobycia.  Prowadziło to do postępującej degradacji całej konstrukcji drogi na odcinku 1,2 kilometra. Między innymi zapadły się pobocza jezdni, co wymusiło wprowadzenie tymczasowego zwężenia jezdni – dodaje dyrektor ZZDW Michał Żuber.
 
Ponieważ DW 110 jest obciążona ruchem ciężkim, ZZDW podjął próbę uzyskania dofinansowania tej przebudowy ze środków Ministerstwa Infrastruktury. Dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej MI, obwarowane jest wieloma kryteriami. Priorytetami są mosty na drogach wojewódzkich i powiatowych, zwłaszcza te, które wpisane są do rejestru zabytków, remonty dróg w miastach na prawach powiatu, drogi wojewódzkie i powiatowe obciążone ruchem ciężkim z dopuszczalnym naciskiem pojedynczej osi napędowej pojazdu wynoszącym 115 kN,  a także obwodnice miast. DW nr 110 spełniała kryterium dotyczące ruchu ciężkiego. Dofinansowanie z tej puli środków może jednak wynieść maksymalnie 50% wartości inwestycji.

W sierpniu ze względu na konieczność prowadzenia głębokich wykopów droga została całkowicie zamknięta. Wraz ze zmianą konstrukcji drogi, została ona poszerzona z 6 i 6,5-metra, do 7 metrów.

Pobocza umocniono destruktem, wyremontowano też przejazd kolejki zakładowej i wybudowano nowe perony przystankowe. Przebudowano też zjazdy, w tym zjazd do zakładu wydobywczego.
Wykonawcą zadania było PBDI Toruń. Wartość całego zadania wyniosła ponad 6 mln zł. Dofinansowanie z Ministerstwa Infrastruktury z tzw. rezerwy subwencji ogólnej wyniosło blisko 2,7 mln zł.



Dodajmy, że rok wcześniej ZZDW udało się uzyskać subwencję z puli środków MI na przebudowę przejścia DW nr 130 przez Barnówko w powiecie myśliborskim.

 

 

 

 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl