Zakończyła się przebudowa przejścia drogi wojewódzkiej nr 115 przez Tanowo w powiecie polickim. Projekt był realizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej INTERREG VA, który wspiera inwestycje i przedsięwzięcia na obszarze przygranicznym.
Od 15 lat Województwo Zachodniopomorskie oraz dwa niemieckie landy Meklenburgią/Pomorze Przednie i Brandenburgia realizują wspólne polsko-niemieckie projekty drogowe. W naszym województwie w ramach Programu INTERREG udało się zrealizować do tej pory 9 inwestycji. Kolejnym projektem, jest zakończona przebudowa ul. Szczecińskiej w Tanowie w ciągu DW nr 115.
- To przedsięwzięcie o dużym znaczeniu transgranicznym, ponieważ zmodernizowany został ciąg komunikacyjny prowadzący do przejścia granicznego w Dobieszczynie. Ta trasa do Niemiec, oczywiście w czasach przed pandemią i wprowadzeniem ograniczeń w podróżowaniu, cieszyła się dużą popularnością wśród zmotoryzowanych i rowerzystów – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Przebudowana DW115 ma, oczywiście, służyć również mieszkańcom Tanowa i okolic. Dojazd do pracy, do szkoły w Szczecinie będzie teraz bardziej komfortowy i bezpieczniejszy - dodaje Olgierd Geblewicz.
Przebudowa drogi była konieczna z uwagi na rosnący ruch i występującą tu kolizję ruchu miejscowego i tranzytowego. Cały przebudowany w ramach Programu INTERREG odcinek ma nieco ponad 2 km długości.
Interreg czyli Program Współpracy Transgranicznej obecny jest w naszych projektach od 2005 roku, gdy przeprowadzono kompleksowy remont mostu w Gryfinie na Odrze Wschodniej. Staramy się go kontynuować, wybierając projekty, które przez kolejne lata będą służyć mieszkańcom przygranicznych miejscowości i licznym turystom przekraczajacym polsko-niemiecką granicę – dodaje wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj.
Projekt wymagał wielu korekt z powodu rozbudowy w Policach zakładów chemicznych Grupy Azoty SA. Prowadzona aktualnie największa w Polsce inwestycja branży chemicznej – Zakłady „Polimery Police”, wymusiła m. in. poszerzenie wewnętrznego pierścienia ronda na skrzyżowaniu dróg 114 i 115. Związane to było z dużym wzrostem dostaw materiałów budowlanych do „Polimerów Police”, a tym samym wzrostem ruchu ciężkiego.
-Dodajmy, że przed przebudową na wielu odcinkach brakowało chodników, a ruch pieszy odbywał się poboczami gruntowymi. Teraz mamy tu jednostronny ciąg pieszo-rowerowy oraz ciąg pieszy, częściowo oddzielony od jezdni pasem zieleni – podkreśla dyrektor ZZDW Michał Żuber.
Ulica Szczecińska przed i po przebudowie
Główna ulica była do tej pory odwadniana powierzchniowo, a w czasie deszczu tworzyły się tu duże zastoiska wody. W trakcie przebudowy na całym odcinku wykonana została nowa kanalizacja deszczowa.
Przed i po przebudowie
Skrzyżowanie DW 114 i 115 przed i po przebudowie.
Zmiany dotyczyły też dodatkowego doświetlenia przejść dla pieszych, którego nie było w pierwotnej wersji projektu.
Przebudowę drogi upamiętniono głazami z inskrypcjami, które zostały umieszczone po dwóch stronach krzyża misyjnego, na skrzyżowaniu ulic Lipowej i Szczecińskiej w Tanowie.
Koszt inwestycji wyniósł ponad 20 mln złotych. Dofinansowanie w ramach Programu INTERREG Va stanowi prawie 61 % środków kwalifikowalnych.
Wykonawcą robót budowlanych była firma Strabag.