Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Nowe odcinki rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich

W tym roku na rowerowej mapie Pomorza Zachodniego pojawiło się kilka nowych odcinków. W październiku zakończyła się budowa tych, które znajdują się między Trzcińskiem i Myśliborzem.

Artykuł z dnia: 2021-10-26 10:04

Trasa Pojezierzy Zachodnich łączy tereny o niezwykłych walorach krajobrazowych. Na trasie przebiegającej południową częścią województwa zachodniopomorskiego,  mamy aż cztery Parki Krajobrazowe: Cedyński, Barlinecko - Gorzowski, Iński i Drawski.

- Trasa Pojezierzy Zachodnich od granicy polsko-niemieckiej staje się trasą na miarę europejskich standardów –podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz.  W 2018 roku powstało 37 kilometrów szlaku, od zmodernizowanego mostu w Siekierkach do Trzcińska Zdroju. W tym roku oddajemy kolejne odcinki. Te z Trzcińska do Myśliborza stanowią łącznik, który pozwoli wygodnie i bezpiecznie przejechać dużą część trasy pojeziernej.
Zakończony etap objął dwa odcinki inwestycyjne. Pierwszy z nich jest kontynuacją inwestycji zakończonej w 2018 r.  Stykiem obu inwestycji jest skrzyżowanie drogi rowerowej z wjazdem do Trzcińska Zdrój do strony południowej.

Nowa droga rowerowa o długości 4 kilometrów powstała między Trzcińskiem Zdrój a miejscowością  Góralice.



Odcinek ten niemal na całej długości został poprowadzony śladem starego nasypu kolejowego, biegnącego wzdłuż drogi krajowej numer 26. Jest to kontynuacja polityki wykorzystywania starej infrastruktury kolejowej do celów turystycznych i krajoznawczych -  wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj. Planując wycieczki rowerowe, warto wziąć pod uwagę ten rejon Pomorza Zachodniego – dodaje wicemarszałek Sobieraj.

Zakres robót budowlanych obejmował rozbiórkę torowiska kolejowego, słupów oraz częściowo niewielkiego mostu. W miejscu tym powstał przepust.

- Stosowanie nawierzchni bitumicznych na szlakach rowerowych w zachodniopomorskim staje się powoli standardem. Nawierzchnie tego typu są nie tylko najwygodniejsze dla jednośladów, ale również najłatwiejsze w późniejszym utrzymaniu, co ma ogromne znaczenie dla lokalnych samorządów, które zarządzają przejętymi odcinkami – podkreśla dyrektor ZZDW Michał Żuber.
W Góralicach Trasa Pojezierzy Zachodnich skręca na południe i prowadzi malowniczą drogą gminną w kierunku wsi Dobropole. Jest to pierwszy z dwóch odcinków, na których wykonano nowe oznakowanie.

Dobropole –Trasa Pojezierzy Zachodnich

Niemal każda wieś na trasie była niegdyś majątkiem ziemskim.  O ich świetności  świadczą dziś tylko ruiny pałaców, znajdujące się w otoczeniu podworskich parków.  Założenia powstawały na przełomie XVIII i XIX w. Jedno z nich znajdowało się właśnie w Dobropolu. W miejscowym pałacu mieszkał zarządca dóbr majątku należącego do rodziny von Sydowów ze Stołecznej  (Stolzenfelde).
Za Dobropolem zaczyna się drugi, nieco dłuższy, bo niemal 5-kilometrowy odcinek inwestycyjny, który prowadzi do miejscowości Pniów.

Z Dobropola nowa droga rowerowa o nawierzchni bitumicznej biegnie częściowo wzdłuż  gruntowo-brukowej drogi gminnej.

W Pniowie projekt przewidywał niewielką przebudowę tej drogi. Droga o szerokości 3,5 metra i długości 160-metrów połączyła odcinek inwestycyjny z kolejnym odcinkiem Trasy, który został oznakowany.

Oznakowanie objęło łącznie dwa odcinki o długości 11,7 km.


Oznakowany odcinek przed Myśliborzem przebiega m.in. przez Rościn. Miłośnicy zabytków mogą tu zobaczyć zbudowany z granitowych ciosów romański kościół oraz ruiny kolejnego XVIII- wiecznego pałacu.

Rościn – ruiny pałacu

Koniec odcinka nieinwestycyjnego znajduje się przed miejscowością Nawrocko.
Zadanie było realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jego koszt to blisko 8,49 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło 7,1 mln zł.

 

 

 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl