Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Obwodnica Trzebiatowa oddana do użytkowania

Kierowcy mogą już przejechać nowym odcinkiem obwodnicy Trzebiatowa. Inwestycję udało się zrealizować dzięki środkom unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.

Artykuł z dnia: 2022-10-05 12:29

- Ruch tranzytowy został wreszcie wyprowadzony poza miasto. To ułatwienie dla zmotoryzowanych, bezpieczeństwo i mniej uciążliwości dla mieszkańców. Czystsze powietrze i ograniczenie hałasu - podkreślił podczas briefingu w Trzebiatowie Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Budowa obwodnicy Trzebiatowa ma wyjątkowo długą historię. Długą i burzliwą.  Wystarczy wspomnieć, że wykonawca projektu budowy tej drogi został wyłoniony wiosną 2015 r.  Niemal natychmiast prace zostały zawieszone z powodu oprotestowania planowanego od lat jej przebiegu.  Trzecia część obwodnicy miała bowiem spinać dwa odcinki oddane do użytkowania już w 2012 r., ale odcinać od miasta dawne założenie parkowe zwane Królewskim Gajem.

O budowę drogi od lat zabiegały władze samorządowe Trzebiatowa. To one przygotowały wstępną koncepcję obwodnicy, którą później realizował ZZDW. Przyczyną był ogromny ruch w mieście, które jest węzłem komunikacyjnym aż trzech dróg wojewódzkich.  Przez miasto przechodzi droga wojewódzka nr 102 Międzyzdroje-Kołobrzeg oraz droga wojewódzka nr 109  biegnąca z nadmorskiego Mrzeżyna do Płotów położonych przy trasie S6. Tu kończy też bieg droga wojewódzka nr 103 z Kamienia Pomorskiego. Ruch tranzytowy zwłaszcza na trasie Międzyzdroje – Kołobrzeg, oraz dojazdowy do nadmorskiego Mrzeżyna powoduje, że latem to niewielkie miasto przeżywa komunikacyjny paraliż.

W trakcie prac projektowych w końcu udało się osiągnąć kompromis polegający na przesunięciu niemal całego przebiegu obwodnicy poza teren spornego parku. Niemal, ponieważ obwodnica musiała wejść na skraj tego terenu. Na głębsze przesunięcie drogi nie zgodziło się bowiem wojsko, do którego należała sąsiednia działka.

Kończymy przedsięwzięcie, które wymagało bardzo dużo wysiłku i determinacji, zarówno ze strony Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Gminy w Trzebiatowie i ZZDW. Lokalizacja tej drogi okazała się największym problemem, mimo, że gmina z dużym wyprzedzeniem przygotowała swój projekt koncepcyjny. Ale jak widać wszystkie problemy możemy i potrafimy rozwiązywać.  Cieszę się, że możemy już korzystać z bezpiecznego obejścia Trzebiatowa – podkreśla wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj.



Nowy odcinek gotowej już drogi ma 1,7 km długości. Na południu włączono go do istniejącego ronda, natomiast na północy miasta powstało nowe rondo w ciągu DW102. Dzięki temu obwodnica łączy dziś wszystkie trzy drogi wojewódzkie przechodzące przez miasto – 102, 103 i 109.

Teren, przez który przechodzi obwodnica jest w dużej części podmokły, dlatego wymagał kosztownej stabilizacji gruntów i rozwiązań zabezpieczających korpus drogi przed rozmywaniem.  Zastosowaną technologią było palowanie podłoża za pomocą tzw. pali przemieszczeniowych. Są to żelbetowe konstrukcje powstające na miejscu budowy. Beton jest pompowany do odwiertu za pomocą palownicy. Po wykonaniu takiego betonowego słupa jest on dozbrajany.

Wzdłuż drogi powstał ciąg pieszo-rowerowego, który dochodząc do parku, jest z obu stron przekierowany na jego teren.  Ścieżkę w parku wraz z całą infrastrukturą dla rowerzystów zbuduje samodzielnie Gmina Trzebiatów. W projekcie znalazły się elementy małej architektury, między innymi wiata dla rowerzystów przy stawie Łabędzim. Gmina kończy właśnie procedurę przetargową.

Dwa wykonane do tej pory odcinki obwodnicy Trzebiatowa realizowano w  ramach RPO województwa zachodniopomorskiego na lata 2007-13.  Kosztowały łącznie blisko 31 milionów złotych, z czego dofinansowanie unijne wyniosło ponad 21 milionów.  Zakończony właśnie ostatni odcinek obwodnicy to koszt blisko 26,2 mln zł, z czego roboty budowlane kosztowały 23,3 mln zł. Dofinansowanie unijne ma wynieść prawie 23,8 mln zł.
Wykonawcą była firma Strabag Sp. z o.o.

Obwodnica Trzebiatowa to nie jedyna inwestycja prowadzona przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 102.  Przypomnijmy, że DW102 łączy dwa największe kurorty Pomorza Zachodniego  - Międzyzdroje i Kołobrzeg.

Drugą inwestycją jest rozpoczęta w sierpniu tego roku przebudowa 13,4- kilometrowego odcinka Lędzin-Trzebiatów. Co więcej ta druga przebudowa, będzie również polegała na częściowej zmianie przebiegu DW102. Powstaje bowiem obejście miejscowości Konarzewo, Rogozina i Zapolice. 5-kilometrowy odcinek zupełnie nowej drogi zaczyna się na rondzie w Konarzewie, a wraca na stary ślad za Zapolicami.

Inwestycja zaplanowana na dwa najbliższe lata jest kontynuacją zakończonej w 2018 r. przebudowy 15- kilometrowego odcinka Łukęcin-Lędzin, który przechodzi przez takie miejscowości jak Pobierowo, Trzęsacz i Rewal.

Wykonawcą przebudowy będzie Budimex SA.  Koszt robót budowlanych wyceniony jest na ponad 80 mln zł. Zadanie będzie również współfinansowane przez Unię Europejską, tym razem  z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniopomorskiego na lata 2021 – 2027.

 

 

 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl