Rozpoczyna się budowa kolejnego odcinka Velo Baltica, trasy wiodącej wzdłuż bałtyckiego wybrzeża przez całe województwo zachodniopomorskie. Tym razem powstaną nowe odcinki w Gminie Dziwnów. Rowerzyści będą mogli nimi przejechać już w lipcu przyszłego roku.
Velo Baltica powstaje etapami od 2018 r. w ramach budowy Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, projektu współfinansowanego przez Unię Europejską. Wówczas powstał pierwszy odcinek na terenie Kołobrzegu.
Realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie projekt Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego to unikatowy projekt w skali europejskiej – przypomina wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj. Nowo budowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane, bądź są budowane przez lokalne samorządy i Samorząd Województwa. Dzięki unijnemu finansowaniu i koordynacji działań, powstająca na terenie całego województwa sieć ma podobny standard i spójne oznakowanie – podkreśla wicemarszałek.
Nowo budowane odcinki mają najczęściej trwałą i wygodną dla rowerzystów nawierzchnię bitumiczną. Standardem jest 2,5 -metrowa szerokość szlaku.
Gotowy odcinek Międzywodzie-Dziwnów
Odcinek Pleśna- Mielno
Rozpoczynająca się właśnie budowa obejmuje etap VIII i IX budowy Velo Baltica, a dokładniej odcinki pomiędzy Dziwnowem i Łukęcinem.
Przygotowany pod budowę drogi rowerowej pas drogowy na odcinku między Dziwnowem i Łukęcinem
Dwa odcinki inwestycyjne, czyli takie, gdzie powstanie nowa trasa rowerowa, będą przebiegać wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 102. Łącznie powstanie tu blisko 4,6 km nowej drogi rowerowej. Odcinek istniejącej trasy między Dziwnowem i Dziwnówkiem zostanie natomiast oznakowany na długości 5,42 km.
Zakres robót obejmie między innymi przebudowę istniejących zjazdów, budowę dojść dla pieszych, przebudowę istniejących przepustów, oznakowanie pionowe i poziome drogi wojewódzkiej oraz drogi rowerowej, montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego, przebudowę kolidującego oświetlenia drogowego w Dziwnówku, a także budowę kanału technologicznego, uzupełnienie i odtworzenie poboczy jezdni i reprofilację istniejących rowów drogowych.
Wykonawcą będzie PRD Nowogard, które roboty budowlane wyceniło na ponad 10,8 mln zł. Zadania mają zostać wykonane w ciągu 260 dni od dnia zawarcia umowy.
Prowadząca wzdłuż Wybrzeża Bałtyku trasa Velo Baltica po połączeniu wszystkich istniejących i budowanych odcinków na terenie województwa zachodniopomorskiego osiągnie długość około 240 km.
Projekt przewidziany jest do współfinansowania przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.