21 grudnia przekazaliśmy plac budowy wykonawcy przebudowy przejścia drogi wojewódzkiej nr 125 przez trzy miejscowości – Bielin, Golice i Moryń w powiecie gryfińskim. Jest to droga łącząca przygraniczną wieś Bielinek z Cedynią i Moryniem oraz dalej z drogą krajową nr 31.
Droga wojewódzka nr125 przebiega przez polodowcowy teren o mocno rozbudowanej rzeźbie terenu, licznych jeziorach i lasach.
Do tej pory DW 125 była przebudowywana głównie na odcinkach szlakowych. Natomiast bardzo kosztowne przebudowy tej drogi przez miejscowości, planowaliśmy zrealizować w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg VA. Nie uzyskały one jednak finalnie dofinansowania w tym konkursie. Dlatego staraliśmy się znaleźć dla nich inne ścieżki finansowania - przypomina wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj.
Ostatecznie przebudowy przejścia DW125 przez Bielin, Golice i Moryń będą realizowane w ramach rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład. Wykonawcą będzie firma Maldrobud z Myśliborza. Koszt całej inwestycji szacowany jest na 42,7 mln zł.
Wszystkie miejscowości wymagają budowy kanalizacji deszczowej oraz bezpiecznych ciągów pieszych i pieszo rowerowych. Wszędzie zastosowane zostaną rozwiązania prowadzące do spowolnienia ruchu. Uporządkowana zostanie zieleń w pasie drogowym, powstaną potrzebne miejsca postojowe oraz bezpieczne zjazdy do posesji. Zadanie ma być zrealizowane w ciądu 420 dni od podpisania umowy.
W Bielinie przebudowany zostanie odcinek o długości 1,35 km. Wąska droga wymaga tu poszerzenia z aktualnych 5,5 m do 6,5 m. Zostanie też wykonany chodnik z płytek betonowych o szerokości 2 metrów i ciąg pieszo- rowerowy bitumiczny o szerokości 2,5 m. Konieczne jest też przebudowanie dwóch przepustów drogowych.
Na obu wlotach do miejscowości, gdzie rosną stare aleje lip, ciąg pieszo-rowerowy zostanie przesunięty za linię drzew. Drzewa będą tu stanowiły dodatkową barierę chroniącą pieszych i rowerzystów.
W Golicach przebudowany zostanie niespełna kilometrowy odcinek przejścia drogi przez tę miejscowość. Wzdłuż jedni powstanie po jednej stronie ciąg bitumiczny pieszo-rowerowy, a po drugiej chodnik z kostki betonowej.
W środku miejscowości znajduje się duże skrzyżowanie z drogą powiatową do Starej Rudnicy, które zostanie przebudowane na rondo. Przebudowa skrzyżowania planowana jest również na wylocie do Cedyni, w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową do Orzechowa.
W ramach przebudowy zagospodarowane zostaną tereny zielone – zaplanowano nasadzenia lipami i głogami dwuszyjkowymi oraz krzewami wieloletnimi. Na istniejących szynach kolei wąskotorowej staną repliki wózków górniczych. Atrakcją będą też znaki drogowe z ubiegłych lat, ławki parkowe, stojaki na rowery i głazy kamienne z epoki lodowcowej.
W Moryniu zaplanowano natomiast przebudowę niebezpiecznego skrzyżowania drogi wojewódzkiej 125 z drogą powiatową na Dolsko wraz z przebudową przepustu, którym woda dopływa do młyna. W miejscu tym powstanie rondo. Przebudowa ułatwi również wjazd na tereny muzeum epoki lodowcowej.
W ramach projektu powstanie nowe oświetlenie uliczne, parking i miejsca postojowe dla rowerzystow. Tu również w ramach przebudowy zagospodarowane zostaną tereny zielone. Przewidziano nasadzenia lipami i głogami dwuszyjkowymi, a teren wokół ronda krzewami wieloletnimi. Planowane jest też ustawienie historycznych wózków tartacznych na szynach kolei wąskotorowej. Pojawią się też elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego stosowane w minionych latach - słupy kamienne, liny stalowe, łańcuchy, bariery betonowe i kamienne głazy z epoki lodowcowej.
Dodajmy, ze czwarta miejscowość na tej trasie – Klępicz, już weszła do realizacji i jest finansowana ze wsparciem unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Koniec robót budowlanych planowany jest tu w drugim kwartale przyszłego roku.