Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Nasze inwestycje drogowe w 2022 r.

Ponad 327 mln zł wydał w tym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego na inwestycje drogowe i rowerowe w regionie.  Największa pula środków – blisko 127 mln zł przeznaczona została na zadania realizowane i rozliczane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (RPO WZ). Są to zadania z wysokim dofinansowaniem unijnym.

Artykuł z dnia: 2022-12-28 12:30

- To był kolejny dobry, ambitny rok modernizowania infrastruktury transportowej na Pomorzu Zachodnim. Zakończyliśmy kilka dużych projektów. Powstały dziesiątki kilometrów nowoczesnych, bezpiecznych dróg - mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. - Większość projektów była i jest realizowana dzięki funduszom unijnym - podkreśla marszałek.

W tegorocznym planie inwestycyjnym Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie znalazło się 10 dużych inwestycji drogowych i 6 tematów związanych z rozbudową Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, które realizowane są z dofinansowaniem unijnym z kończącego się  RPO WZ na lata 2014-20 r. oraz Europejskich Funduszy dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-27. W tej puli zadań znalazły się też dwie inwestycje realizowane w ramach rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.

W tym roku zakończyło się pięć z tych inwestycji: budowa ostatniego odcinka obwodnicy Trzebiatowa, przebudowa DW163 na odcinku Połczyn Zdrój – Dolina Pięciu Jezior i przebudowa odcinka Recław - Stepnica w ciągu DW111, a także dwie inwestycje rowerowe – Velo Baltica na odcinku Wisełka - Międzywodzie i Blue Velo na odcinkach znajdujących się w gminach: Stepnica, Goleniów, Kołbaskowo, Widuchowa, Trzcińsko Zdrój i Dębno.


Blue Velo przy DW111

Po wielu latach starań i poszukiwania kompromisowego rozwiązania, udało się w tym roku doprowadzić do końca budowę obwodnicy Trzebiatowa. Miasto, które jest węzłem komunikacyjnym trzech dróg wojewódzkich, latem miało ogromne problemy z zachowaniem płynności ruchu.  Do centrum o ciasnej zabudowie, trafiały zarówno pojazdy jadące tranzytem między Międzyzdrojami i Kołobrzegiem, jak i te jadące bądź wracające z nadmorskiego Mrzeżyna - przypomina wicemarszałek Tomasz Sobieraj.

Nowy odcinek obwodnicy Trzebiatowa powstał na podmokłym terenie w sąsiedztwie rzeki Regi. Na południu włączono go do istniejącego ronda, natomiast na północy miasta powstało nowe rondo w ciągu DW102. Dzięki temu obwodnica łączy dziś wszystkie trzy drogi wojewódzkie przechodzące przez miasto – 102, 103 i 109. Nowy odcinek ma 1,7 km długości.

 
Trzebiatów, rondo w ciągu DW102

Zadbano również o ruch rowerowy - Wzdłuż drogi powstał ciąg pieszo-rowerowy, który dochodząc do parku, jest z obu stron przekierowany na jego teren.  Ścieżkę w parku wraz z całą infrastrukturą dla rowerzystów zbuduje samodzielnie Gmina Trzebiatów. W projekcie znalazły się elementy małej architektury, między innymi wiata dla rowerzystów przy stawie Łabędzim.

Dwa wykonane do tej pory odcinki obwodnicy Trzebiatowa realizowano w  ramach RPO województwa zachodniopomorskiego na lata 2007-13.  Kosztowały łącznie blisko 31 milionów złotych, z czego dofinansowanie unijne wyniosło ponad 21 milionów.  Zakończony właśnie ostatni odcinek obwodnicy to koszt blisko 25,7 mln zł, w tym roboty budowlane kosztowały 23,3 mln zł. Dofinansowanie wyniosło 23,4 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 21 mln zł i dofinansowanie ze środków budżetu państwa 2,4 mln zł.

Obwodnica Trzebiatowa to nie jedyna inwestycja prowadzona przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 102.  Przypomnijmy, że DW102 łączy dwa największe kurorty Pomorza Zachodniego  - Międzyzdroje i Kołobrzeg.

Drugą inwestycją na tej trasie jest rozpoczęta w sierpniu tego roku przebudowa 13,4- kilometrowego odcinka Lędzin-Trzebiatów. Jest to odcinek przechodzący przez takie miejscowości wypoczynkowe jak Pobierowo, Trzęsacz i Rewal. Co więcej, ta druga przebudowa polega na częściowej zmianie przebiegu DW102. Powstaje bowiem obejście miejscowości Konarzewo, Rogozina i Zapolice. 5-kilometrowy odcinek zupełnie nowej drogi zaczyna się na rondzie w Konarzewie, a wraca na stary ślad za Zapolicami. Koniec inwestycji planowany jest na marzec 2024 r. To zadanie będzie współfinansowane przez Unię Europejską, tym razem  z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniopomorskiego na lata 2021 – 2027.

Nowy przebieg DW102

W tym roku zakończyliśmy też przebudowę DW163 na odcinku Połczyn Zdrój – Dolina 5 jezior. DW nr 163 biegnie z Kołobrzegu na południe województwa przez Białogard, Połczyn Zdrój, Czaplinek do Wałcza i węzła z drogą krajową nr 10. Jest to alternatywna trasa nad morze i w okresie letnim jest  obciążona dużym ruchem.

Rozbudowa drogi była prowadzona na odcinku 8,17 km, biegnącym na południe od Połczyna Zdroju. Odcinek ten był pierwszym etapem planowanej przebudowy DW163 między Połczynem-Zdrój, a Czaplinkiem.

Podobnie jak w przypadku wszystkich projektów zakwalifikowanych do RPO, była to gruntowna przebudowa, w trakcie której droga została poszerzona do normatywnych 7 metrów, powstały nowe zjazdy, włączenia dróg, chodniki, zatoki autobusowe, odwodnienie, przepusty i oświetlenie. W projekcie wprowadzono też korektę łuków, która poprawiła płynność ruchu i widoczność.
Roboty budowlane na DW163 kosztowały ponad 36,2 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie tu blisko 32,5 mln zł.  Swój wkład w inwestycję ma również budżet Państwa, który wyasygnował na nią ponad 3,8 mln zł.
Dodajmy, że przetarg na przebudowę kolejnego odcinka tej drogi zostanie ogłoszony na początku przyszłego roku.

Przebudowana DW163 na odcinku Połczyn Zdrój – Dolina 5 jezior

Trzecią zakończoną przebudową realizowaną z unijnym dofinansowaniem w ramach RPO WZ, była przebudowa 23-kilometrowego odcinka Recław-Stepnica w ciągu DW111. Droga biegnie wzdłuż Zalewu Szczecińskiego i jest alternatywnym do drogi krajowej S3 połączeniem nad morze.

Przebudowana DW111

DW nr 111 to szlak komunikacyjny, który ma znaczenie dla rozwoju miejscowości wypoczynkowych położonych nad Zalewem Szczecińskim, zwłaszcza Stepnicy, która posiada przystań jachtową, będącą częścią Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. DW nr 111 łączy dziś położony koło Wolina Recław z zachodnią obwodnicą Goleniowa oraz drogami ekspresowymi S3 i S6.  Znaczenie drogi wzrasta latem gdy rośnie ruch turystyczny.

Odcinek, który został przebudowany, był do 2014 r. drogą powiatową i nie spełniał standardów drogi wojewódzkiej.  Teraz, droga na odcinku szlakowym została poszerzona do normatywnych 7 metrów, wzmocniono jej konstrukcję oraz zastosowano szereg rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.

W miejscowościach: Łąka, Racimierz, Żarnowo, Żarnówko powstały nowe chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, elementy spowalniające ruch pojazdów i azyle dla pieszych. Przebudowane zostały również zatoki autobusowe. Projekt przewidywał też przebudowę dwóch mostów na Kanale Miłowskim, budowę zbiorników retencyjnych, przebudowę istniejących i budowę nowych przepustów oraz przebudowę kolidujących sieci uzbrojenia.

Przejście DW nr 111 przez Stepnicę realizowane jest jako odrębna inwestycja. Ta część projektu ma zostać zakończona do 30 kwietnia przyszłego roku.  Powodem wydłużenia terminów była konieczność rozbiórki i przeprowadzenia badań archeologicznych odsłoniętej w czasie przebudowy, historycznej, drewnianej konstrukcji drogi. 

W projekcie zrezygnowano z pomysłu budowy drogi rowerowej wzdłuż całej DW 111, gdyż po sąsiedzku powstaje rowerowa trasa Blue Velo, która przebiega bliżej Zalewu Szczecińskiego i jest znacznie atrakcyjniejsza turystycznie i przyrodniczo od terenu przebiegu drogi wojewódzkiej 111.

Dodajmy, że w tym roku  powstały nowe odcinki trasy Blue Velo  w gminach Stepnica, Goleniów, Kołbaskowo, Widuchowa, Trzcińsko Zdrój i Dębno. Dwa z nich, znajdują się między miejscowościami Krępsko i Kąty i powstały właśnie w pasie drogowym DW111. Całkowita długość nowych odcinków inwestycyjnych Blue Velo wyniosła blisko 6,68 km. Obok odcinków wzdłuż DW 111, jeden powstał wzdłuż DW 120 w Gryfinie (2,28 km) oraz dwa odcinki w Lubczynie (0,18 km).

Na odcinkach inwestycyjnych powstała droga dla rowerów o nawierzchni bitumicznej o szerokości od 2-2,5 m. Oznakowano też blisko 70,72 km trasy.

Blue Velo w ciągu DW111

Wartość robót budowlanych prowadzonych przy przebudowie ponad 23 -kilometrowego odcinka DW111 Recław-Stepnica, wyniosła ponad 100 mln zł. Wniosek na dofinansowanie unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego opiewa w tym przypadku na kwotę ponad 97,1 mln zł.

Wieloletni proces przekształceń DW111, zakończy przebudowa mostu na rzece Gowienicy, przepływającej między Stepnicą i Stepniczką. Projekt na most czeka aktualnie na uzyskanie decyzji ZRiD (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej).  ZZDW spodziewa się, że uzyska ją w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Dwie duże inwestycje rozpoczęły się na również na drodze wojewódzkiej nr 152, która ma swój początek w Płotach, położonych przy S6. Biegnie z zachodu na wschód do skrzyżowania z drogą 163 w Buślarach - 5 km od Połczyna Zdroju. Ma ponad  57, 8 km długości.

Dzięki współfinansowaniu z Funduszu Europejskiego dla Pomorza Zachodniopomorskiego na lata 2021-2027, przebudowany zostanie odcinek Świdwin- Połczyn Zdrój. Natomiast 16,3 – kilometrowy odcinek Starogard – Świdwin współfinansowany będzie z rządowego programu Polski Ład. Dodajmy, że droga w ostatnich latach była przebudowywana na niewielkich odcinkach, w ramach środków na przebudowy, którymi dysponowały Rejony Dróg Wojewódzkich w Gryficach i Białogardzie.

Pierwsza z tych przebudów - 16,6-kilometrowy odcinek Świdwin - Połczyn Zdrój, rozpoczęła się we wrześniu tego roku.

Inwestycja przebiega przez miejscowości Smardzko, Sława i Redło. W Redle, na skrzyżowaniu z drogami lokalnymi powstanie rondo.

Nowa konstrukcja drogi zwiększy jej nośność. Droga na odcinkach szlakowych poszerzona zostanie do 7m, a w miejscowościach do 6,5m. Przebudowane zostaną istniejące skrzyżowania i zjazdy, na dwóch skrzyżowaniach powstaną ronda.  Pierwsze we wspomnianej miejscowości Redło gdzie DW 152 krzyżuje się z drogą powiatową i dwoma drogami niepublicznymi, drugie na skrzyżowaniu DW 152 i 163.

W miejscowościach zbudowana zostanie nowa kanalizacja deszczowa, powstaną nowe chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, przebudowane zostaną zatoki autobusowe i przepusty.
Rozebrany zostanie również istniejący most na rzece Mogilicy. W jego miejscu powstanie przepust. Zadanie nie obejmuje natomiast przebudowy mostu na rzece Redze. Ta przebudowa będzie objęta odrębnym zamówieniem. Przebudowanym odcinkiem DW152 pojedziemy wiosną 2024 r.

Pod koniec października rozpoczęła się natomiast przebudowa drogi wojewódzkiej nr 152 na 16,3 – kilometrowym odcinku Starogard – Świdwin.  Początek odcinka to znajduje się na wylocie ze Starogardu w kierunku Świdwina, a jego koniec w Świdwinie na ul. Energetyków.

Zakres robót obejmuje między innymi rozbiórkę istniejącej nawierzchni jezdni, chodników, zatok autobusowych, wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych jezdni, wykonanie ulepszonego pobocza, zmianę przebiegu drogi w miejscach korekty łuków, a także budowę ciągów pieszych, a lokalnie pieszo-rowerowych.

DW152 przed przebudową

Przebudowane zostaną też zatoki autobusowe, istniejące skrzyżowania i zjazdy, sieć kanalizacji deszczowej w miejscowościach, istniejące rowy przydrożne i przepusty, a także oświetlenie uliczne. Wykonane zostanie również oznakowanie poziome i pionowe drogi wraz z montażem elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Świdwinie zaplanowano budowę zbiornika retencyjno-rozsączającego. Roboty budowlane powinny zakończyć się latem 2024 r.

Drugą inwestycją, która weszła do programu Polski Ład jest przebudowa przejścia drogi wojewódzkiej nr 125 przez trzy miejscowości – Bielin, Golice i Moryń w powiecie gryfińskim.  Jest to droga łącząca przygraniczną wieś Bielinek z Cedynią i Moryniem oraz dalej z drogą krajową nr 31. 

Do tej pory DW 125 była przebudowywana głównie na odcinkach szlakowych.  Natomiast bardzo kosztowne przebudowy tej drogi przez miejscowości, ZZDW planował realizować w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg VA. Nie uzyskały one jednak finalnie dofinansowania w tym konkursie. Koszt całej inwestycji szacowany jest na 42,7 mln zł.
Wszystkie miejscowości wymagają budowy kanalizacji deszczowej oraz bezpiecznych ciągów pieszych i pieszo rowerowych. Wszędzie zastosowane zostaną rozwiązania prowadzące do spowolnienia ruchu.  Uporządkowana zostanie zieleń w pasie drogowym, powstaną potrzebne miejsca postojowe oraz bezpieczne zjazdy do posesji.

DW125 przed przebudową

Dodajmy, ze czwarta miejscowość na tej trasie – Klępicz,  weszła do realizacji w czerwcu tego roku i jest finansowana ze wsparciem unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.

1,2- kilometrowego odcinek drogi w Klępiczu jest poszerzany. Projekt obejmuje  budowę nowej kanalizacji deszczowej, przebudowę wodociągu i usuwaniem kolizji z innymi sieciami. W ramach zadania  w centrum miejscowości powstanie parking i plac rekreacyjny. Zaplanowano budowę elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego i nowego oświetlenia. Koniec robót budowlanych planowany jest w drugim kwartale przyszłego roku.

DW125, Klępicz

Ostatnią z inwestycji drogowych, które realizowane są dzięki unijnym programom, jest przebudowa DW 203 na odcinku Darłowo – granica z województwem pomorskim. Przekazanie placu budowy odbyło się na początku listopada tego roku.

DW 203 jest trasą nadmorską i najkrótszą trasą łączącą Koszalin z Darłowem. Dalej trasa wiedzie do Ustki. Od 2010 r. droga jest sukcesywnie przebudowywana przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.

Przebudowa zaplanowana na najbliższe dwa lata, podobnie jak przebudowy prowadzone wcześniej na innych odcinkach, zakłada poszerzenie jej do normatywnych 7m, budowę, poboczy, odwodnienia, kanalizacji deszczowej w miejscowościach, oświetlenia, chodników i ciągów pieszo-rowerowych.  Bezpieczeństwo wzmocnią też dodatkowe elementy, takie jak wyspy spowalniające ruch czy azyle dla pieszych oraz doświetlenie przejść. Dzięki temu dotychczasowa wąska i niebezpieczna droga zyska wszystkie parametry drogi wojewódzkiej.

Miejsce w jakim rozpocznie się przebudowa. Widoczna różnica w standardzie drogi.

Przewidziany do przebudowy odcinek jest najdłuższym z dotychczasowych ma blisko 22 km. Dotychczas przebudowywane odcinki miały odpowiednio: Koszalin – Iwięcino – 10 km, Iwięcino- Dąbki 11,4 km, Dąbki – Darłowo – 8 km i przebudowana w  2018 r. ul. Tynieckiego w Darłowie - 1,8 km długości.

Wartość robót budowlanych ma wynieść 116,27 mln zł brutto. Zgodnie z zapisami w przetargu, roboty budowlane powinny zakończyć się w ciągu 630 dni od podpisania umowy.

W tym roku kontynuowane były również prace budowlane na kolejnych odcinkach Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego.

Na początku grudnia ZZDW zakończył między innymi etap V budowy Velo Baltica. Nowe odcinki o łącznej długość ponad 3,3 km powstały między Wisełką i Kołczewem. Koszt robót budowlanych wyniósł tu blisko 8,8 mln zł brutto.

Dwa wcześniejsze etapy - VI i VII, które zakończyły się latem, obejmowały odcinki od Kołczewa do Międzywodzia.
Wszystkie odcinki zostały w znaczący sposób dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W etapie V – środki z EFRR wyniosły ponad 6.38 mln zł,  w etapie VI – ponad 5.2 mln zł, a w VII etapie - ponad 3.5 mln zł. Łącznie unijne dofinansowanie budowy tras rowerowych między Wisełką i Międzywodziem wyniósł blisko 15,17 mln zł. Swój wkład finansowy mieli tu również Partnerzy projektu czyli w tym wypadku Gminy: Wolin, Dziwnów i Międzyzdroje.

Velo Baltica, odcinek Wisełka - Kołczewo

W przyszłym roku, w lipcu  na Trasie Velo Baltica oddany zostanie brakujący odcinek przy DW102 między Dziwnowem i Łukęcinem. Plac budowy został w tym roku przekazany wykonawcy pod koniec października.

Zadanie podzielone zostało na dwa etapy. W etapie VIII oznakowana zostanie istniejąca trasa rowerowa na odcinku od Dziwnowa do Dziwnówka o długości ok. 5,42 km oraz zbudowana droga rowerowa od Dziwnówka do Radawki o długości ok. 2 km. W etapie IX powstanie droga rowerowa od Radawki do Łukęcina o długości ok. 2,63 km.


W tym roku zakończona została również budowa Trasy Pojezierzy Zachodnich na odcinku Rakowo-Borne-Sulinowo. 9,5-kilometrowa trasa rowerowa, wyznaczona została tu na południe od jeziora Pile, w dużej części po starym, nieczynnym nasypie kolejowym. Zadanie obejmie też remont starego mostu kolejowego nad rzeką Piławą.

Inne odcinki tej trasy o łącznej długości 6,33 km: Głazów - Sulimierz i Nawrocko-Myślibórz, które powstają w etapie X, gotowe będą w sierpniu przyszłego roku.

Trzecią rozbudowywaną trasą rowerową jest Stary Kolejowy Szlak, który docelowo ma biec dwoma odnogami z Mielna i Kołobrzegu, które łączą się w Białogardzie i wiodą na południe województwa do Wałcza.

W czerwcu przyszłego roku powinna zakończyć się budowa odcinków powstających w etapie III, które powstają w gminach: Białogard, Będzino, Świeszyno i Mielno. Mamy tu dwa odcinki inwestycyjne: Karlino – DK6  i Żeleźno - Wronie Gniazdo.  Dodatkowo zostaną oznakowane odcinki: Mielno – Mścice, Mścice – Koszalin, Konikowo – Niedalino, Strzekęcino – Wronie Gniazdo i Pomianowo – Klępino o łącznej długości ok 30 km.

W przyszłym roku będą realizowane kolejne odcinki tej trasy, które powstaną w etapach II (Złocieniec -Wałcz) i IV (Redlino-Białogard i Bezpraw-Karlino).

Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich co roku realizuje również kilkadziesiąt przebudów dróg wojewódzkich w ramach tzw. zadań jednorocznych. W puli tej znajduje się również wiele zadań z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tym roku udało się zrealizować 44 takich projektów za ponad 42, 6 mln zł. W tej puli zadań znalazła się miedzy innymi rozbiórka mostu i budowa nowego przepustu  w Barwicach w ciągu DW171.

Dodatkowo prowadzonych było 15 przebudów odcinków szlakowych, które kosztowały łącznie 57,8 mln zł. Największymi z nich były przebudowy odcinków DW171 Barwice- Polne za ponad 13 mln zł i DW105 Gryfice-Kiełpino za ponad 11,4 mln zł. 

Znaczącą przebudową była również przebudowa 1,26 kilometrowego przejścia drogi wojewódzkiej nr 120  przez miejscowość Kartno w powiecie gryfińskim. Ta przebudowa za 11,5 mln zł realizowana była ze środków rezerwy subwencji ogólnej na rok 2022.

 

 

 

 

 

 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl