Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Powstanie nowa droga rowerowa między Redlinem i Białogardem

Rozpoczyna się budowa kolejnych odcinków rowerowego Starego Kolejowego Szlaku. W etapie IV powstaną nowe i zostaną oznakowane istniejące odcinki w gminach: Kołobrzeg, Siemyśl, Gościno, Karlino i Białogard. 20 lutego plac budowy został przekazany wykonawcy.

Artykuł z dnia: 2023-02-21 10:30

Stary Kolejowy Szlak jest jedną z czterech tras rowerowych powstających etapami w ramach budowy Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Trasa zaczyna się na Wybrzeżu Koszalińskim i biegnie na południe dwoma odnogami z Mielna i Kołobrzegu. Obie drogi łączą się w Białogardzie i prowadzą do Wałcza.  
Docelowo 190-kilometrowa trasa połączy środkowe Wybrzeże Bałtyku z Pojezierzem Wałeckim.


Zaczynamy coraz więcej inwestycji rowerowych we wschodniej części województwa. Stary Kolejowy Szlak   będzie doskonałą alternatywą dla Velo Baltica, która stała się już marką europejską. Teraz turystów rowerowych będziemy mogli z Wybrzeża skierować na Pojezierza Drawskie i Wałeckie. Niebawem SKS będzie kompletną trasą – oznakowanym i wyposażonym w rowerową infrastrukturę szlakiem – podkreśla wicemarszałek Tomasz Sobieraj.

Nowa droga rowerowa o nawierzchni bitumicznej i długości blisko 4,8 km powstanie między skrzyżowaniem dróg wojewódzkich 163 i 112 ( dawna DK6) na wysokości Redlina,  a skrzyżowaniem DW 163 z ul. Olimpijską w Białogardzie. W miejscowościach Redlino i Białogard, ścieżka rowerowa przechodzić będzie w ciąg pieszo-rowerowy. Zadanie obejmie również przebudowę przepustów.

Projekt przewiduje też oznakowanie istniejącej trasy rowerowej między miejscowością Bezpraw przy DW102 i Karlinem na długości około 30,8 km. Istniejący szlak biegnie tu w większości po wydzielonej drodze dla rowerów zlokalizowanej w pasie drogowym lub niezależnie od niej, na starym nasypie kolejowym. Przebiega przez miejscowości: Bezpraw, Charzyno, Ząbrowo, Jarogniew, Lubkowie, Jeziorki, Gościno, Myślino, Pobłocie Małe, Pobłocie Wielkie, Karścino, Lubiechowo-Przystanek i Karlino.

Wykonawca – firma ONDE S.A., będzie miała 260 dni od dnia zawarcia umowy na zakończenie robót budowlanych.  Nowymi odcinkami powinniśmy pojechać na przełomie października i listopada tego roku. Zadanie ma kosztować 10, 63 mln zł.

Natomiast już w czerwcu powinna zakończyć się budowa odcinków powstających w etapie III i przebiegających przez gminy: Białogard, Będzino, Świeszyno i Mielno. Dwa odcinki inwestycyjne czyli całkowicie nowe drogi rowerowe, powstają między Karlinem i DK6  oraz miejscowościami Żeleźno i Wronie Gniazdo.  

 Odcinek Żeleźno-Wronie Gniazdo

W ramach tego etapu, 30 km trasy na odcinkach: Mielno – Mścice, Mścice – Koszalin, Konikowo – Niedalino, Strzekęcino – Wronie Gniazdo i Pomianowo – Klępino zostanie oznakowane.
Pierwszy z odcinków inwestycyjnych o długości około 800 metrów i szerokości 2 m powstaje wzdłuż drogi gminnej na odcinku od Karlina do dawnej drogi krajowej nr 6, a dziś drogi wojewódzkiej nr 112.

Drugi, prawie 2,5-kilometrowy odcinek budowany jest między drogami powiatowymi przebiegającymi przez Żeleźno i Wronie Gniazdo. Tu na drodze dla rowerów dopuszczony będzie ruch pojazdów rolniczych dojeżdżających na pobliskie pola oraz samochodów Lasów Państwowych. Tu zaprojektowana droga o nawierzchni bitumicznej będzie miała szerokość 3 m.

Cały Stary Kolejowy Szlak został zaprojektowany tak, by maksymalnie wykorzystać nieczynne torowiska dawnych linii kolejowych. Dzięki wykorzystaniu nasypów kolejowych, które niwelują nierówności terenu, jazda na oddanych do tej pory do użytkowania odcinkach jest bardzo komfortowa.

Między odcinkami zbudowanymi na nasypach kolejowych, znajdują się odcinki, które prowadzą lokalnymi drogami o niewielkim natężeniu ruchu.  Tak jest na przykład między Białogardem a Wardyniem Górnym.

Od Wardynia Górnego trasa znów zaczyna biec na południe po nasypie kolejowym. W 2020 r. powstał tu pierwszy, niemal 5-kilometrowy odcinek, realizowany w ramach budowy Starego Kolejowego Szlaku. Wykonano również oznakowanie na odcinku o długości blisko 63 km, od Białogardu do Złocieńca.

W tym roku planowane są również przetargi na realizację dwóch kolejnych etapów budowy tej trasy – II i V.  Etap II obejmie południowy odcinek Złocieniec - Wałcz, a etap V odcinek Świdwin – Wardyń Górny, będący dodatkową odnogą trasy, łączącą ze szlakiem Świdwin.

II etap inwestycji, czyli południowa część Starego Kolejowego Szlaku, a dokładniej odcinek Złocieniec – Wałcz, nie ma szczęścia do wykonawców. Na to zadanie były już ogłaszane dwa przetargi. Oba zostały unieważnione z powodu znacznego przekroczenia budżetu inwestycji. Trzeci przetarg zostanie ogłoszony wiosną tego roku. Jest to kontynuacja projektu zakończonego w 2020 r., kiedy to oznakowano i częściowo zbudowano od podstaw odcinak Białogard- Złocieniec.

Oddany do użytku w 2020 r odcinek w okolicy Wardynia Górnego

Tym razem planuje się budowę i oznakowanie ścieżek rowerowych w gminach Złocieniec, Czaplinek, Wierzchowo i Wałcz, m.in. przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Połczyńskiej z Cieszyńską w Złocieńcu.

Projekt zakłada również remont nawierzchni alejek w Parku Żubra w Złocieńcu, rozbudowę drogi w Bobrowie w gminie Złocieniec oraz budowę drogi dla rowerów na odcinku Wierzchowo- Kłębowiec-Wałcz. Całkowita długość odcinków inwestycyjnych wynosi tu około 33,6 km, a odcinków do oznakowania blisko 17,7 km.

Przygotowywany jest też do realizacji etap V Starego Kolejowego Szlaku, który będzie stanowił dodatkową odnogę pierwotnie projektowanej trasy. W ramach tego etapu powstanie nowa droga rowerowa po nasypie kolejowym o długości prawie 12 km między Smardzkiem w gminie Świdwin a Wardyniem Górnym.  Trasa biegnie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 152, ale nie w jej pasie drogowym. W ten sposób Świdwin zostanie połączony z Siecią Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego.  

W samym Świdwinie Stary Kolejowy Szlak będzie zaczynał się na rondzie będącym skrzyżowaniem dróg wojewódzkich nr 162 i 152. Do przejazdu kolejowego w Smardzku, gdzie rozpocznie się odcinek inwestycyjny,  istniejąca tu droga rowerowa zostanie oznakowana.

Kolejne odcinki Starego Kolejowego Szlaku będą również realizowane dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych.

 

 

 

 

 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl