Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Rosną nakłady finansowe na drogi wojewódzkie w zachodniopomorskim

W minionym roku nakłady finansowe na drogi wojewódzkie w zachodniopomorskim wyniosły blisko 390 mln zł. W tym roku planowany jest niemal dwukrotny wzrost tego budżetu. ZZDW ogłasza już pierwsze przetargi z nowego programu „Pomorze na dobrej drodze”.

 

Artykuł z dnia: 2025-02-05 13:35

Region zamierza w krótkim czasie wyremontować wszystkie drogi wojewódzkie. Inwestycje mają być realizowane zarówno z wykorzystaniem środków zewnętrznych, jak i własnych.
 
Te plany są wyrazem naszych ambicji. Na Pomorzu Zachodnim zawsze mierzyliśmy wysoko i w ten sam sposób chcemy myśleć o infrastrukturze drogowej. Pomorze Zachodnie to miejsce, w którym nasi mieszkańcy muszą czuć się bezpiecznie, korzystają z bezpiecznej infrastruktury. Dlatego wykorzystując potencjał, jakim są fundusze unijne, musimy też myśleć o zasobach własnych. Do 2020 r. przebudowaliśmy ok. 850 km dróg wojewódzkich, wydaliśmy na to 1,167 mld zł. Wtedy rzeczywiście w zdecydowanej większości były to środki unijne – 1,141 mld zł, a kolejne 626 mln to środki województwa – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Finansowanie inwestycji prowadzonych na drogach wojewódzkich, od lat opiera się na dwóch filarach. Jednym są inwestycje współfinansowane przez Unię Europejską, najpierw w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, a aktualnie w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego. Drugi filar to inwestycje finansowane z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego. I to ten drugi filar znacząco wzrośnie w najbliższych latach.
 
Unia Europejska współfinansuje duże przebudowy, które w wyraźny sposób wpływają na poprawę bezpieczeństwa, przede wszystkim poprzez dostosowywanie parametrów drogi do współczesnych wymagań i wielkości ruchu. Drogi są poszerzane i wzmacniana jest ich konstrukcja. Pojawia się też szereg elementów poprawiających bezpieczeństwo – azyle dla pieszych, spowolnienia ruchu, zwłaszcza przed wjazdami do miejscowości. Przy okazji poprawiana jest też cała infrastruktura drogowa, likwidowane kolizje, budowane odwodnienie, nowe oświetlenie.

DW102 – nowe rondo w Konarzewie

W minionym roku w ten sposób finansowane były zakończone już przebudowy DW102 na odcinku Lędzin-Trzebiatów i I etap przebudowy DW152 na odcinku Świdwin – Połczyn-Zdrój. Kontynuowana była też przebudowa DW203 między Darłowem i granicą województwa.
Unijne wsparcie jest wysokie. W przypadku DW152, gdzie cały koszt inwestycji wyniósł ponad 84,4 mln zł, przyznano dofinansowanie w wysokości prawie 71,5 mln zł, co stanowiło 85% tzw. kosztów kwalifikowanych.

DW152 – nowe rondo na odcinku Świdwin - Połczyn Zdrój


DW102 Lędzin-Trzebiatów
 

Staramy się szukać bardzo różnych ścieżek finansowania inwestycji drogowych w zachodniopomorskim. Najbliższe lata powinny być dla województwa pod tym względem przełomowe. Ogromne środki jakie zarezerwowaliśmy w budżecie województwa pozwolą na zaspokojenie niemal wszystkich aktualnych potrzeb. Będziemy je realizować w miarę uzyskiwania projektów i wszelkich uzgodnień – powiedział wicemarszałek Jakub Kowalik.
 
Inwestycje drogowe współfinansowane przez UE w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego kosztowały w minionym roku blisko 140, 3 mln zł.
 
W ciągu kilku ostatnich lat, pojawiły się też dotacje rządowe, w ramach tzw. Polskiego Ładu. W minionym roku w ramach tego programu zakończona została m.in. przebudowa DW 125 na trzech odcinkach przejść tej drogi przez miejscowości: Bielin, Golice i Moryń oraz przebudowa drugiego odcinka DW152 – tym razem Starogard – Świdwin.
 

DW125 - Golice
 
Rozpoczął się też II etap przebudowy DW163 na odcinku Połczyn zdrój – Czaplinek. Przebudowa obejmuje tu dwa odcinki przed i za Starym Drawskiem o łącznej długości 13,6 km.
 

DW163 odcinek Połczyn-Zdrój – Czaplinek, etap II w przebudowie
 

ZZDW wydał w minionym roku ponad 77,7 mln zł na inwestycje ze wsparciem z tego programu.
 
Unia Europejska współfinansuje też rozbudowę Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. W minionym roku w ramach tego projektu powstały nowe odcinki: Redlino-Białogard i Bezpraw – Karlino w ciągu rowerowej trasy Stary Kolejowy Szlak (etap IV).

Dodajmy, że nadal trwa budowa tej trasy na odcinkach włączonych do etapu II i V.
 
W minionym roku budowa dróg rowerowych z unijnym wsparciem kosztowała blisko 23,77 mln zł.
 
Ale powstawały też ciągi pieszo rowerowe w ramach środków własnych województwa, jak ten wzdłuż DW205 między Darłowem i Darłówkiem, który kosztował ponad 2,8 mln zł, czy szereg dróg rowerowych na terenie powiatów: gryfińskiego, stargardzkiego, polickiego i choszczeńskiego, które otrzymały dofinansowaniem ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W minionym roku na ten projekt wydano ponad 10,6 mln zł. W tym roku będzie on kontynuowany.
 
Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego są nadal dostępne. Ten program jest rozpisany na lata 2021-27.  Dzięki tym środkom rozpoczęła się przebudowa ostatniego wymagającego modernizacji odcinka DW102 Trzebiatów – Kołobrzeg.
W czerwcu powinna natomiast zakończyć się przebudowa odcinka DW203 Darłowo – granica województwa. Unijne wsparcie ma też przebudowa mostu na Redze w ciągu DW152.
 
W minionym roku ZZDW prowadził też szereg inwestycji, które finansowane były z budżetu województwa. Inwestycje te pochłonęły ponad 120.2 mln zł. Wśród tych inwestycji mamy między innymi przebudowę ul. Krzywoustego w Kołobrzegu, czy rozbudowę ul. Kołobrzeskiej w Białogardzie.
 
Tu najbardziej widoczna będzie skala wzrostu finansowania. W tym roku ZZDW ma na te inwestycje ponad 315,5 mln zł. Przetargi z tej puli są już sukcesywnie ogłaszane – pierwsze dotyczyły przebudów DW171 na odcinku Sikory - Czaplinek, DW177 na odcinku Mirosławiec – Hanki i dwóch odcinków DW 106: Sąpolnica-Dębice i granica RDW – Warnice.
 

 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl